FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan,
jag håller på att bygga en rimordlista där användaren ska kunna bestämma hur många bokstäver i början av ett ord respektive hur många bokstäver i slutet av ett ord den vill rimma på. t.ex: *om man väljer sökordet: kärlek och man vill ha med den 1:a bokstaven i början av ordet och de 2 sista bokstäverna i slutet av ordet ska t.ex. följande resultat dyka upp: kortlek klippotek förkärlek filmotek fonotek fennek det kommer ju att finnas mer än 500'000 ord i databasen så man måste indexera detta på ett rätt sätt så inte databasen "kollapsar". hur kan man lösa detta på ett smidigt sätt, hur bör databasen se ut med avseende på indexeringen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Använder du MySQL så behöver du nog inte tänka på så mycket, det går nog bra ändå, om du har en hyggligt snabb dator.
Tycker du det går för långsamt utan att använda INDEX på databasen så bör du tänka på att SELECT-sater som börjar med ett wildcard, t.ex: SELECT ord FROM list WHERE ord LIKE "%ek" inte kan utnyttja INDEXet eftersom wildcard:et står först. Det kan du lösa, om du finner det nödvändigt, genom att stoppa in orden baklänges i databasen och söka med SELECT ord FROM list WHERE ord LIKE "ke%" och vända på orden innan du ger de tillbaka till användaren. Denna SELECT-sats kan utnyttja ett INDEX på "ord"-kolumnen, och bör vara en hel del kvickare, tror jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kan du inte lagra 2 kolumner, ex:
kortlek, kek klippotek, kek förkärlek, fek filmotek, fek fonotek, fek tjofräs, täs etc... Indexet blir inte lika stort då på den andra kolumnen och borde göra sökningen snabbare.... eller har jag missupfattat din fråga? Du slipper iaf LIKE och sånt som gör queryn extra seg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle göra som nicclas skriver om ett fält med ordets bokstäver i baklänges ordning. Här har du ett snabbt exempel.
Kod:
CREATE TABLE `words` ( `word` text NOT NULL, `word_reverse` text NOT NULL, FULLTEXT KEY `wr` (`word_reverse`) ) ENGINE=MyISAM DEFAULT CHARSET=latin1; INSERT INTO words (word) VALUES ('kortlek'), ('klippotek'), ('förkärlek'), ('filmotek'), ('fonotek'), ('fennek'); UPDATE words SET word_reverse = REVERSE(word); SELECT * FROM words WHERE MATCH(word_reverse) AGAINST('+kel*' IN BOOLEAN MODE); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
robert:
saken är den att användaren själv ska kunna välja hur många bokstäver som den vill rimma på, så det fungerar nog inte bra i längden . peter & nicclas: tackar, ska göra ett försök. men hur blir det då användaren både vill rimma på en del bokstäver i början av ordet, och en del i slutet av ordet? ditt exempel visar ju inte hur det blir ifall man vill rimma på t.ex. de 2 första bokstäverna i början av ordet? eller har jag missat något? /mvh zilveer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja du har missat något. :P
Givet peterM tabell och att du vill rimma på "k*ek": Kod:
SELECT word FROM words WHERE word LIKE 'k%' AND word_reversed LIKE 'ke%' ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bokstäver rimmar inte. Ljuden rimmar.
Dela istället upp orden i delar och gruppera delarna. Kär-lek Eu-ro-vi-sion-schla-ger-fest-i-val...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har en tjänst på www.dipbox.com/korsord/ som fungerar med *
.... där man även kan köra med ? för om man ska jämför ett vist antal bokstäver. Min databas kör jag bara med en rad rakt upp och ner med alla ord. tex s??la ger SADLA, SEGLA, SPOLA, SKOLA..... men det rimmar inte så bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad anses vara den korrekta regeln för ett vettigt rim egentligen? Skulle nästan säga de fyra, alternativt tre sista bokstäverna endast. Man rimmar väl inte med första bokstäverna?
Men som sagt, måste du ha ett system där användaren väljer så... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Men ko och bo rimmar och det är bara en bokstav.....
Första bokstaven ska ju inte ha något igentligen med detta att göra. http://susning.nu/Rim |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|