FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fick detta på e-posten, var väl inte så oväntat att detta skulle dyka upp.
Fick ett liknande, fast kanske aningens seriösare mail från Neware tidigare idag med. Dear Sirs, we are .se-registrar in the same situation as you. We suffer from the new yearly fee of SEK 12.000, starting from January 2007. We intend to continue our registrar contract and are searching for registrars who intend to cancel their registrar contract with IIS.SE. If you inform us how many .se-domains you are maintaining, we are please to offer a price for managing your .se- domains and registering new domains. -- Best Regards Robin Fundinger iS-Fun Internet Services GmbH http://www.is-fun.de Phone +49 7248 932763 Fax +49 7248 932765 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Mycket mer seriöst hoppas jag det uppfattas som ;-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det tror jag säkert att du är.. vi köpte alla våra .se domäner via er innan vi själva blev ombud för massor av år sedan. =)
/Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
VIP
|
Beställer man 100 domäner så är man ju "safe", knappt det ens. Skillnaden är ju inte så stor. Förstår inte all uppståndelse???
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har inte hunnit läsa igenom de nya reglerna än, som jag förmodar att dom inte bara höjt prislappen utan även krav på servicenivå, eller?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Vet inte om någon har publicerad de nya punkterna här på WN eller om det ens "får" publiceras? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Anledningen till att många upprörs är kanske inte bara prislappen, utan kraven på deposition för avgifter och eventuella viten (!!!!!!), luddiga formuleringar kring framtida tekniska krav, ensidig formulering av avtalet (dvs IIS har i princip bara rättigheter och inga skyldigheter, ombuden har bara skyldigheter) med mera.
Att acceptera subombud förefaller dessutom vara MYCKET riskfylld verksamhet. Om ett subombud gör bort sig kan IIS stänga av dig från möjligheten att registrera för en månad eller evigt, utan att du får någon möjlighet att "försvara" dig. IIS är enväldiga. Deras beslut kan inte överklagas. Jag tycker personligen att det är ett horribelt avtal - ena avtalsparten fråntas alla möjligheter och rättigheter och den andra parten är enväldig vad gäller regeltolkning med mera... De som sitter här och tycker att det är en baggis - brukar ni gå med på motsvarande avtalsvillkor i andra fall? I så fall är det sannolikt att ni kommer att gå på ordentliga minor... Skulle ni acceptera ett avtal med bilhandlaren (om ni nu köper bilar på företaget, och inte skyddas av Konsumentköplagen) där bilhandlaren kan ta tillbaka bilen utan ersättning till dig, fast du bara har gjort dig skyldig till en mindre förseelse enligt sitt sätt att se på saken? Jaja...
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Haha, folk tyckte att NIC-SE var så dåliga förut.. nu får man se att II-stiftelsen som sa sig kunna sköta detta bättre inte alls kan det. Känns som ni borde varit nöjda med det ni hade.
Hoppas bara det inte speglar sig mot politiken på samma sätt.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är inte ombud och har inte läst villkoren, har inte ens sett dem. Men med de få beskrivningar som ges verkar det handla om oskäliga villkor, den som orkar kan säkert ta detta till någon instans och ge IIS på tafsen.
Eller varför inte samtliga ombud i Sverige? Gå ihop om en mangling någonstans så delar ni på kostnader för detta. Undrar när ansvariga för IIS ska finna denna sajt och ge svar direkt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det funkar inte digiart eftersom de (den) stora ombuden tycker det här är ett jättebra förslag när det slår undan benen på alla småkonkurrenter.
Jag hittar ingen senare information, men enligt http://www.iis.se/pdf/se_statistik_2004.pdf stod de 10 största ombuden för 55% av nyreg och jag har för mig att jag har sett siffror från 2005 som visade på en ännu större tillökning av registrerade domäner hos de företagen som ligger i toppen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|