FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjo,
Sitter och försöker klura ut ett stort problem men det går åt pipan... Någon här som har erfarenhet av att hämta produkt information & bild av produkten hos den svenska leverantören techdata? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jo, jag gör det själv med ett egenknackat phpscript och curl. Artikelnummer, pris, produktbenämning etc brukar finnas med i leverantörens textfil. Men alla leverantörer kan inte spara ut bildnamn, beskrivning i sina exporter, då får man fula hem dem.
Ofta kräver leverantörens hemsida att du loggar in för att komma åt den informatioen, så du får göra ett curl flöde som först loggar in, sen efterfrågar sidan med informationen. Scribona va lite värre, dom kräver tre anrop innan jag kan fråga efter produktsidan, för att rätt cookies ska sättas. nu har jag inte kommit till techdata ännu, men ska ta en titt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kan inte hitta en prislista för nerladdning på deras sida, men jag förutsätter att du har en redan.
Så du får gå tillväga ungefär såhär: Logga in på deras sida, eftersom du måste ha loggat in för att komma åt produktsidan. Posta med hjälp av curl dina uppgifter mot: http://www.techdata.nu/app/Default.aspx?page=9 post ser ut typ såhär: _ctl5:txtCustID=kundnummer&_ctl5:txtUserName=login &_ctl5:txtPassword=lösenord& Eventuellt krävs fler fält, de har några hidden med. Spara cookies i en cookiejar Begär produktisidan typ http://www.techdata.nu/app/default.aspx?pa...$produktid Med samma cookiejar som innan, i samma curl anrop. Dela svaret (htmlkoden) i två delar, en del innan informationen du är ute efter kanske söker du efter _ctl9_ControlTop_tblHeader och plockar bort allt innan, då är du i början på deras tabell som visar produktinfo. Sen delar du det som är kvar i två delar typ vid _ctl10_ControlTop_tblHeader där tabellen slutar. sen finns det en fin funktion strip_tags för att plocka bort all html kod, eventuellt vill du ha kvar htmlkoden, då kan du köra den genom tidy för att få den "hel" igen. Sen kanske du får plocka bort viss information exempelvis pris då, eftersom det är ditt pris. Som sagt, ett fulhack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Om det endå vore så lätt
![]() den större beskrivningen & bild så blir det massor av extra jobb. Varit i kontakt med dom men ingen vet något & ingen vill berätta något.... fick en manual på importen där det stod ett namn på vem som gjort systemet men tyvär ingen e-mail adress. Frågade t.o.m dom om jag kunde få kontakta han men fick ett fint svar där det bara stod "Nej", bra på att hantera kunder ![]() Provat Posta (i url:en) uppgifterna, skrivit i php ett fulhack som Postar direkt med egen header m.m. men inget har fungerat, verkar vara något skydd mot det. Vi får kämpa ihop låter det som ![]() Är inte direkt ovan med dessa fulhack, smg (nu gnt) var en klassiker som jag fick full kontroll av efter lite hack ![]() info, bilder & deras underbara skrivar förbruknings sökmotor som man "lätt" kunde låna till sin egna sida ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
najk: den prisfilen du laddar hem tror jag kommer stängas ner snart...
jag fick mail av dom att dom bytt system och det nya ser helt anorlunda ut.. deras nya system består av 3 olika CSV filer som man får pussla ihop själv.. mycket meck.. men jag fick ordning på det ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Que, när började dom med detta? Inte hört något alls, mysko. Vi som är kund & får deras prisfil....
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
det var typ ett halvår sedan jag jobbade med det och då sa dom det...
det nya "systemet" heter datapack. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
eller dom sa att det skulle "fasas ut" rättare sagt
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Kollade upp vad vi får på ftp:n och det är bara två filer, vad heter dina filer du får? annars du kanske vet
vem du pratade med på techdata för att få dom nya? =) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|