Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Cd-bränning lägre hastighet håller längre?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-24, 12:33 #1
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Mycket flitig postare

Min kollega såg ett tv-program där någon kunnig sade att man inte skulle bränna på högsta hastighet om man ville att cd-skivan skulle hålla längre? Fast jag undrar hur mycket sanning det ligger där för att redan under designfasen av cd-brännaren så måste väl tillverkarna se att de behöver öka laserstyrkan i.om att skivan snurrar fortare. Om jag fantiserar lite så kanske förklaringen kan ligga i att vibrationer uppkommer i högre hastighet och därför bränner inte lasern lika exakt och av den anledningen så uppkommer fel snabbare när skivan åldras. Fast det är bara vad jag tror. Vad tror ni?
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 13:31 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Själv har jag noterat att det är sällan man misslyckas med att bränna en CD nuförtiden; men det känns också som att antalet skivor med läsfel har ökat.

Kanske är det bara mängden skivor som har ökat och att de felaktiga proportionellt sett fortfarande ligger på samma nivå.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 14:23 #3
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
jag lyckades också se det där programmet på TV igår. Det var på SVT och var gjort för pensionärer som inte vet något om vad lite elektronik och teknik kan förbättra för ens vardag.
De gjorde även en väldigt intressant studie om brända CD-skivors kvalitée, genom att dansa på skivorna (ja, de la dem på golvet och hoppade på dem) för att sedan se om de gick att läsa i datorn.
Det var mycket i det programmet som gjorde mig skeptisk om de verkligen hade koll på vad de sysslade med...
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-24, 21:55 #4
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Det stämmer att om du vill försäkra dig om att skiva är läsbar så länge som möjligt så skall du inte bränna på full hastighet.

Alltid då du läser av en CD förekommer det en hel del avläsningsfel.
Vanligtvis är inte det något problem då de går att korrigera.
Då det gäller data så är toleranströkeln högre än med audio och det måste bli bra många fel om det skall ställa till problem, men då det blir problem innebär det att delar av CD inte går att läsa överhuvudtaget.
Med audio så resulterar även avläsningsfel i något försämrad ljudkvalitet redan innan de blir oläsbara.
Antalet error i avläsning ökar med tiden då skivan fysiskt bryts ner, men om du har en skiva som ger få läsfel till att börja med kommer den att vara läsbar längre.

Då det gäller idealisk hastighet för bränning så varierar det beroende på media och brännare.
Vad man skall göra för att se till att få en optimal bränning är att analysera resulatet i olika hastigheter med en viss brännar/media kombination och se vilken hastighet och media som ger dig minst fel.
Nero har funktionalitet för att göra en sådan analys, och har du en plextor brännare går det att göra med plextools.

Med de 52x media jag testat på min 52x brännare ligger optimal hastighet på mellan 32-48x.
Vad man verkligen skall undvika är att bränna riktigt långsamt med modern brännare och media då det ger mycket dåliga resultat eftersom de som du påpekar är justerade för helt andra hastigheter.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-04, 07:48 #5
Skandinaven Skandinaven är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Skandinaven Skandinaven är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Shit, då kan man inte ens bara köra lägsta hastighet och hoppas på det bästa.

Hur gör man med själva skivan då? Jag vill gärna ha en skiva som jag är SÄKER på håller länge, till backuper, till familjefoton mm... och mot en garanti på att de faktiskt håller 50 år är jag beredd att betala rätt mycket för skivan. Finns det någon riktigt bra arkiv cd/dvd?

Men inte de garantier jag har sett "Går skivan sönder får du en ny!" Jag skiter väl i skivan, det är informationen som är viktig!
Skandinaven är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-04, 10:06 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Någon som kör med återskrivningsbara cd-skivor? Min erfarenhet är att de funkar några månader sedan så får jag läsfel m.m. Ett problem jag också stött på ofta är att jag fått problem att läsa dem på andra cd-läsare.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-04, 10:17 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by Skandinaven@Sep 4 2006, 07:48

Hur gör man med själva skivan då? Jag vill gärna ha en skiva som jag är SÄKER på håller länge, till backuper, till familjefoton mm... och mot en garanti på att de faktiskt håller 50 år är jag beredd att betala rätt mycket för skivan. Finns det någon riktigt bra arkiv cd/dvd?
Glöm CD om du vill ha säker arkivering.

En hårddisk med regelbunden backup är det bästa alternativet om man inte har magnetband, men då måste banden regelbundet spolas om och kopieras på nytt.

Länk:
http://www.ra.se/ra/bevarande/faq.html#digital
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017