FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
Jag startade ett nytt företag för ett tag sen och har sedan dess försökt lära mig bokföring, jag har även införskaffat mig ett bokföring-program. En del saker börjar klarna men det är fortfarande mycket jag inte fattar. Igår tänkte jag att jag skulle försöka mig på att bokföra de första verifikationerna. Och jag fick direkt problem: Det första jag köpte till företaget var plats på webbhotell. Jag betalade mot faktura, och då undrar jag om jag ska bokföra något då jag fick fakturan, även om inga pengar ännu har flyttat på sig. Och iså fall vilka konton som berörs. Undrar generellt hur man ska bokföra när man betalar mot faktura. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Finns gratiskurser
... Du bör gå någon av dessa om du inte kan bokföra en normal transaktion... Vad har du för bokföringsprogram?.. Är inte detta redan konfigurerat med de mest frekventa transaktionstyperna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Innan du fått kläm på detta med bokföring kanske det är läga att anlita någon som kan. Om du gör fel så att detta påverkar (läs blir för lågt underlag för skatteuttag)din redovisning till Skatteverket är du alltid skyldig till detta, enligt gällande lag är man ansvarig till felaktigheten oavsett varför den uppkommer (dvs inget undantag för okunskap etc). Som företagare/firmatecknare har du t o m ansvar för fel som uppstår om en anlitad revisor gör fel i din bokföring, så skall du satsa på detta med företagande se till att lära dig bokföring eller anlita någon!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
svar1: Jag har gått kurs och vart på infoträff hos skatteverket, men då visste jag inte att jag skulle få detta problem, men om nu du kan är det så svårt att bara säga hur jag bör göra då?
svar2: jag förstår inte alls vad det har med min fråga att göra. detdär vet jag redan, För kommande svar: SVARA PÅ FRÅGAN ELLER SVARA INTE ALLS |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta beror på ifall du använder dig av kontantmetoden eller fakturametoden vid bokföringen. Kan ju tänka mig att du bokför fakturan som en leverantörsskuld när du får denna och sedan kvittar detta mot kassan/postgirot när fakturan betalas om du använder dig av fakturametoden. Om inte så bokför du fakturan vid betalningstillfället.
/H. PS. Skälet till att du får de svar du får är att detta är ganska grundläggande bokföring och har man svårt för detta så kanske man skall ta hjälp av någon ifrån början för att få bokföringen rätt. DS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Okej,
Ja, jag vet att jag inte ens kan den grundläggande bokföringen och jag har gått kurser, jag har böcker och papper men finner inte svar på min fråga någonstans i det materialet. Jag bokför nu mina affärshändelser långsamt och säkert för att på samma gång lära mig av de problem som uppstår. Det har alla föreläsare sagt är det bästa sättet att lära sig på. Man ska först kunna bokföra själv innan man skaffar revisor. Revisor har man bara för att man inte har tid att bokföra, inte för att man inte kan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok. Här kommer ett exempel från webben. Titta på exempel 1:
http://web.telia.com/~u31224387/bokf...%20bokf%F6ring Exemplet är om du använder faktureringsmetoden vid bokföringen. Detta innebär att du bokför alla fakturor direkt när du får dessa till skillnad mot kontantmetoden då du bokför fakturan vid betalningstillfället. Du bör byta ut kontot för varuinköp mot kontot för t.ex IT-tjänster. När du sedan betalar fakturan så kvittar du kontot för leverantörsskulder mot postgirokontot alt. kassakontot (beroende på hur du betalar). /H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Att "hjälpa dig" i enbart detta fallet känns meningslöst eftersom du förmodligen kommer tugga sönder detta forumet med ideliga frågor. Har du inte lärt dig någonting med all (?) den info du har tillgång till, så betala för tjänsten istället... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja, en kurs, eller åtminstonde en eller ett par böcker i bokföringsämnet är nog att rekommendera. Det finns t.ex. böcker med bra exempel på hur man bokför de flesta händelserna i ett företag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Snälla experter! Kan ni inte vara lite vänliga mot de som tar sina första steg mot att vara egen företagare. Alla är barn i början och det är bara roligt när folk försöker. Tror ni att Kamprad hade startat sitt företag om han hade tvingats vara på er experters nivå innan han startade?
Genom åren har jag lärt mig att det inte är skolkunskaper som skapar entreprenörer utan brinnande intresse och framförallt att våga prova på, kasta misslyckandena över axeln och axla nästa projekt både hämningslöst och naivt. Så, Pettolajnen, kämpa på. Kanske sitter du på nästa stora fluga på Internet. Vem vet! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|