Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hackad IP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-05, 08:11 #1
stefanhansson
Guest

stefanhansson
Guest

Hej

Är det svårt för nån att använda nån annans IP för att göra ett dataintrång, och hur går det till väga?.

Det ser ut som nån använt en(min/vår) hem IPadress(från chello) för att göra ett dataintrång.

Vad måste man göra för att motbevisa att man inte är skyldig(för varken jag eller flickvännen har gjort det, jag kan svära på heder och samvete att jag är oskyldig och flickvännen kan svära på att hon inte gjort det. Det sjuka är att jag är nu huvudmisstänkt då jag har största datakunskaperna i hemmet....bara för att jag kan starta upp en dator mer eller mindre. Om jag var så kunnig så skulle jag ju inte fråga här bl.a )

Flickvännens exx hade enligt utsago för hon som blivit utsatt för dataintrånget aktiverat fjärrenhet då han var och hjälpte henne med datorn. Bl.a det sades, och sedan mycket annat som gjorde att både jag och flickvännen lyfte på ögonbrynen .

Är tacksam för ALL hjälp, tips och råd som kan ges.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 08:23 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det ska utan tvivel kunna klarläggas och bevisas vem som nyttjat datorn vid det aktuella tillfället för att det ska kunna leda till åtal.

Du behöver vanligen inte motbevisa något utan det är motpartens uppgift att bevisa saken.

Ett tips kan vara att göra en total spegling av din dator på använda den speglade informationen att eftersöka t.ex. dolda fjärrmöjligheter och liknande.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 08:24 #3
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by stefanhansson@Sep 5 2006, 08:11
Hej

Är det svårt för nån att använda nån annans IP för att göra ett dataintrång, och hur går det till väga?.

Det ser ut som nån använt en(min/vår) hem IPadress(från chello) för att göra ett dataintrång.

Vad måste man göra för att motbevisa att man inte är skyldig(för varken jag eller flickvännen har gjort det, jag kan svära på heder och samvete att jag är oskyldig och flickvännen kan svära på att hon inte gjort det. Det sjuka är att jag är nu huvudmisstänkt då jag har största datakunskaperna i hemmet....bara för att jag kan starta upp en dator mer eller mindre. Om jag var så kunnig så skulle jag ju inte fråga här bl.a )

Flickvännens exx hade enligt utsago för hon som blivit utsatt för dataintrånget aktiverat fjärrenhet då han var och hjälpte henne med datorn. Bl.a det sades, och sedan mycket annat som gjorde att både jag och flickvännen lyfte på ögonbrynen .

Är tacksam för ALL hjälp, tips och råd som kan ges.
Det är inte svårt att använda någon annans IP om man har de kunskaper hur man går tillväga.
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 09:41 #4
stefanhansson
Guest

stefanhansson
Guest

Citat:
Originally posted by Decibel@Sep 5 2006, 08:23
Det ska utan tvivel kunna klarläggas och bevisas vem som nyttjat datorn vid det aktuella tillfället för att det ska kunna leda till åtal.

Du behöver vanligen inte motbevisa något utan det är motpartens uppgift att bevisa saken.

Ett tips kan vara att göra en total spegling av din dator på använda den speglade informationen att eftersöka t.ex. dolda fjärrmöjligheter och liknande.
Ok, skönt det iallafall

Ok, och bevis i detta fall saknas då vi inte gjort det som vi anklagas för.

Hur menar du?, och vad är det?, och hur gör man det?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 09:54 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Det är polisens sak att kontrollera detta. Är inte din dator beslagtagen så har jag svårt att tro att det hela kommer att leda någonvart och resultatet blir väl antingen "brott kan ej styrkas" eller det berömda "ej spaningsresultat".
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-05, 13:59 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Skulle gissat att ni fått någon trojan eller någon hackad eran burk, kan även vara så att ISP lämmnat ut fel uppgifter. Exempel B2 abuse är fan inkompetenta och hänt att dom skickar abuse uppgifter för fel person. Sist handlade det om att dom skickade abuse till en person som fick IP:et dagen efter själva abuse delen.

Sedan att spofa från en IP adress är inte svårt men då blir det endast envägs kommunikation, ska man lyckas ta över IP helt får man ta sig in i ISP nät och routrar för att sno IP.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017