FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Guest
|
Hej
Är det svårt för nån att använda nån annans IP för att göra ett dataintrång, och hur går det till väga?. Det ser ut som nån använt en(min/vår) hem IPadress(från chello) för att göra ett dataintrång. Vad måste man göra för att motbevisa att man inte är skyldig(för varken jag eller flickvännen har gjort det, jag kan svära på heder och samvete att jag är oskyldig och flickvännen kan svära på att hon inte gjort det. Det sjuka är att jag är nu huvudmisstänkt då jag har största datakunskaperna i hemmet....bara för att jag kan starta upp en dator mer eller mindre. Om jag var så kunnig så skulle jag ju inte fråga här bl.a ![]() Flickvännens exx hade enligt utsago för hon som blivit utsatt för dataintrånget aktiverat fjärrenhet då han var och hjälpte henne med datorn. Bl.a det sades, och sedan mycket annat som gjorde att både jag och flickvännen lyfte på ögonbrynen ![]() Är tacksam för ALL hjälp, tips och råd som kan ges. |
||
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det ska utan tvivel kunna klarläggas och bevisas vem som nyttjat datorn vid det aktuella tillfället för att det ska kunna leda till åtal.
Du behöver vanligen inte motbevisa något utan det är motpartens uppgift att bevisa saken. Ett tips kan vara att göra en total spegling av din dator på använda den speglade informationen att eftersöka t.ex. dolda fjärrmöjligheter och liknande. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
![]() Ok, och bevis i detta fall saknas då vi inte gjort det som vi anklagas för. Hur menar du?, och vad är det?, och hur gör man det? |
||
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Det är polisens sak att kontrollera detta. Är inte din dator beslagtagen så har jag svårt att tro att det hela kommer att leda någonvart och resultatet blir väl antingen "brott kan ej styrkas" eller det berömda "ej spaningsresultat".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Skulle gissat att ni fått någon trojan eller någon hackad eran burk, kan även vara så att ISP lämmnat ut fel uppgifter. Exempel B2 abuse är fan inkompetenta och hänt att dom skickar abuse uppgifter för fel person. Sist handlade det om att dom skickade abuse till en person som fick IP:et dagen efter själva abuse delen.
Sedan att spofa från en IP adress är inte svårt men då blir det endast envägs kommunikation, ska man lyckas ta över IP helt får man ta sig in i ISP nät och routrar för att sno IP. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|