FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej hej,
Jag håller på att göra en hemsida till en kund. Men jag har fastnat med ett otrolig besvärligt problem. Jag har nämligen två tabeller som är exakt lika breda. Vardera tabell består av tre celler som är exakt lika breda. I ena tabellen lägger jag en bild i tredje cellen. Och i andra tabellen lägger jag en bild i första cellen. Problemet nu är att cellerna ändrar mått. Hur ska jag lösa detta? Är även öppna för andra lösningar med t ex. div eller span, men den vertikala linjen (som nu består av en cell med bakgrundsbild repeterad neråt) måste kunna gå neråt relaterat till höjden på cellen till höger. Det kanske låter krångligt men kolla på sidan så förstår ni hur jag menar. Jag har visat borders på tabellerna så att ni ska se problemet tydligare. Här är länk: http://www.anglahander.se/tjanster OBS: Vore glad om ni koncentrerade er på problemet och inte t ex. på varför jag har en bild som rubrik på sidan. (Så blev det på PHPSidan nämligen) Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Inte alltid så lätt med tabeller. Oftast blir det som man vill, men ibland målar man in sig i ett hörn på ett eller annat sätt och i såna fall är det bra att göra som följer:
Om du, som nu, använder tre kolumner i dina tabeller, sätt då överst eller underst en extra TR (med tre celler som kolumnerna) med en transparent gif i varje cell med exakta bredden. I detta fall kommer kolumner hålla sina mått och kan varken krympa eller öka... om du nu inte har nån padding eller liknande i din css, vill säga. Sen måste jag bara få påpeka ett par grejor, även om du är nybörjare eller proffs: * Inom <head> sätt gärna vilket charset du vill använda. * Använd små bokstäver vid taggar och attribut. Nu har du blandat hejvilt! * Missa in attribut som är måsten, t ex alt, width, height osv. Även om det bara är t ex height du tweaker på en bild, så sätt width också, snygg kod blir det plus följer standard. * Sen ett tips, upp till var o en, men jag tycker det är lättare att koda genom att använda tab istället för mellanslag när du ska "tabba" nya rad. Det blir ännu lättare atta läsa din kod då också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjena,
Hu ja, det är egentligen inte vidare kul att använda tabeller för att göra en layout. Men vill du ha en sån design som du tänkt och ändå använda tabeller så får du nog till det om du istället för att dela upp det sektionsvis på höjden med tabeller staplade på varann, endast har en enda tabell som utgör grundstrukturen. Du kan ha dina punktlinjer som bakgrunder i celler och knorpa ihop det med transparenta gifar som styr upp bredder och höjder. Alltså du gör som nu fast istället för flera tabeller ovanpå varann har du bara tabellceller istället. Sen kan du ju ha de små tabellerna som de är. Eller så skippar du helt att använda tabeller för att designa och kör resolut på enligt standard med divar och positionerar med css. Då slipper man ju alla fenomen (nästan) och har millimeterkontroll över varendaste liten grej. Du kan ju ha tabeller ändå men sluta in dem i divar. Kolla in att du har rätt doctype också. Vet inte om mitt svar hjälper dig men hoppas du får till det i alla fall. Mvh PA |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|