FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hei.
Kan noen hjelpe en nordmann? :-) Hvordan ser dere i Sverige på domenenavn som begynner med "Nor", for eksempel "NorPris.se" eller "NorService.se"? Når dere ser "Nor" i et domenenavn, tenker dere at det står for "Norge" eller for "Norden"? Hva er best i disse eksemplene? "NorPris.se" eller "SwePris.se"? "NorService.se" eller "SweService.se"? Hilsen Nordmannen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag skulle førmodligen tænka att det står før Norden, men in fact så står det væl før Norge. Titta tex. på NorCargo som ær norskt (finns dock nu i danmark också).
Men Nor låter så mycket bættre æn swe i många sammanhang. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag förknippar Nor med Norge.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förknippar Nor med norge.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
VIP
|
Nor känns som Norge, precis som övriga sagt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
"Nor" betyder inte alls så mycket för mej. Tänk er "norgaming.se" eller "nordvd.se". Jämför det med "norgegaming.se" alt "norgedvd.se". Vill man ha associationer till norden är "nordicgaming.se" alt "nordicdvd.se" mycket bättre trots allt*. Sen beror det på vad som är norden, skandinavien är ungefär som norden. Jag tror det är mest telebolag med en massa pengar kan leka med ordet "...nor" inte så många andra. Igentligen beror det på din reklambudget.
Det bästa alternativet är nog "norgeservice.se" alt "norskservice.se" även om jag inte kanske tror att norsk service är känt i Sverige över huvudtaget. Kan tänka mig att vi tror att "ni" i norge lever på olja, höga skatter och köpa svenska bolag. "Norpris.se" blir bättre som "norgepris" eller kanske "norskapriser.se" men om priserna i norge vet jag bara att min lön är för låg alternativt kostar saker för mycket ![]() * Vi använder amerikanska ord så mycket här att vi nästan accepterar det mer än någon bokstavskombination som kanske kan kopplas till norden eller norge |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag håller med teamweb till stora delar. Annars kanske det skulle gå även med "norge" som suffix vilket ger t.ex. "GamingNorge.se" eller liknande?
Använder du istället NO som prefix vilket ofta annars skulle kunna associeras till Norge så är ju risken att det blir t.ex. NoGaming.se ("inget spelande") eller liknande. Men det lät ju som du hade tänkt på det redan i din frågeställning.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Det kan även sluta på "nor" som t.ex telenor, datanor, itnor, commnor, torkasnor...
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Håller med dom andra..
Nor med Norge helt klart |