FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
En enskild firmas namn är skyddat endast i det län där sätet ligger. Man kan skydda det i ytterligare län mot en styckavgift. Det blir ganska mycket om man ska täcka in hela Sverige.
Men om man registrerar det enskilda bolagets namn som varumärke, är det då inte skyddat i tio år i hela landet? Man får väl inte starta ett företag som heter samma sak som ett skyddat varumärke? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, det får man inte.
Som exempel kan jag nämna Xelo. Xelo var ett namn jag kom på och som jag försökte använda till ett bolag under 2005. Det godkändes inte av Bolagsverket eftersom det fanns ett tyskt varumärke. Å andra sidan; om du äger alla relavanta domäner så är det rätt kört att inleda internetrelaterad verksamhet med samma namn för någon annan.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm, tyskt varumärke. Kan man stupa på varje jädrans lands varumärken? Har kollat att mitt förslag är ledigt på varumärkessöktjänsten på PRV, och den ska väl täcka Sverige och EG. Men det kanske inte är någon garanti?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ska du skydda ett varumärke så finns det väl 17 kategorier mankan skydda det inom. En grundavgift + extra avgift för varjke ytterligare område skyddet ska gälla inom.
Är det viktigt med skyddet så måste du skydda inom alla områden. Därefter skaffar du bolagsnamnet därefter domänerna. Har du varumärket & bolagsnamnet så kan du hävda rätten till domänerna i efterhand om någon har lyckats regga dem. Men ska du ändå kosta på så mycket pengar på varumärket så rekommenderar jag att du regagr ett Aktiebolag i stället för enskild firma. Du kommer ändå upp i kostnader på minst 30 000 SEK utan AB. och tänker du kosta på ett varumärke så är det ju vettigt att ha tänkt igenom hela startegin så att du satsar ordentligt. Räkna med kostnader på marknadsföring, grafisk profil m.m. så hamnar du nog på 150 000 - 200 000 SEK som ett minimum, troligen betydligt mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Nej, det räcker med att skydda det inom rätt sektorer så att säga. Om någon börjar sälja barnkläder med namnet, och jag gör något helt annat, så gör det inte så mycket. Citat:
Jag har en annan fråga, lite allmänt. Tycker ni att det är bra, även om det inte behövs för att få namnet, att lägga till något eller några ord efter bolagsnamnet som talar om vad företaget sysslar med? Alltså t ex heta Volvo Lastvagnar och inte bara Volvo. Att heta Aikon Data och inte bara Aikon osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om någon registrerar en domän innan du registrerar (eventuellt ansöker om att registrera) varumärket har du ingen rätt till domänen. Ägaren köpte domänen innan du registrerade varumärket. Registrera din enskilda firma och registrera alla relevanta domäner. Det räcker som skydd i de allra flesta fall. Visst kan det vara bra med ett varumärke också...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|