Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skydd av bolagsnamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-06, 22:27 #1
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Medlem

En enskild firmas namn är skyddat endast i det län där sätet ligger. Man kan skydda det i ytterligare län mot en styckavgift. Det blir ganska mycket om man ska täcka in hela Sverige.

Men om man registrerar det enskilda bolagets namn som varumärke, är det då inte skyddat i tio år i hela landet? Man får väl inte starta ett företag som heter samma sak som ett skyddat varumärke?
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 22:42 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Nej, det får man inte.

Som exempel kan jag nämna Xelo. Xelo var ett namn jag kom på och som jag försökte använda till ett bolag under 2005. Det godkändes inte av Bolagsverket eftersom det fanns ett tyskt varumärke.

Å andra sidan; om du äger alla relavanta domäner så är det rätt kört att inleda internetrelaterad verksamhet med samma namn för någon annan.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 22:45 #3
Medlem

Medlem

Hmm, tyskt varumärke. Kan man stupa på varje jädrans lands varumärken? Har kollat att mitt förslag är ledigt på varumärkessöktjänsten på PRV, och den ska väl täcka Sverige och EG. Men det kanske inte är någon garanti?
Oläst 2006-08-06, 23:25 #4
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by aikon@Aug 6 2006, 22:45
Har kollat att mitt förslag är ledigt på varumärkessöktjänsten på PRV, och den ska väl täcka Sverige och EG. Men det kanske inte är någon garanti?
det borde räcka... är självklart ingen garanti, kan ju ligga en ansökan under behandling t.ex. Enda sättet att vara säker är att försöka registrera namnet själv...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-07, 00:37 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Ska du skydda ett varumärke så finns det väl 17 kategorier mankan skydda det inom. En grundavgift + extra avgift för varjke ytterligare område skyddet ska gälla inom.

Är det viktigt med skyddet så måste du skydda inom alla områden.

Därefter skaffar du bolagsnamnet därefter domänerna.

Har du varumärket & bolagsnamnet så kan du hävda rätten till domänerna i efterhand om någon har lyckats regga dem. Men ska du ändå kosta på så mycket pengar på varumärket så rekommenderar jag att du regagr ett Aktiebolag i stället för enskild firma. Du kommer ändå upp i kostnader på minst 30 000 SEK utan AB. och tänker du kosta på ett varumärke så är det ju vettigt att ha tänkt igenom hela startegin så att du satsar ordentligt. Räkna med kostnader på marknadsföring, grafisk profil m.m. så hamnar du nog på 150 000 - 200 000 SEK som ett minimum, troligen betydligt mer.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-07, 08:10 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Ska du skydda ett varumärke så finns det väl 17 kategorier mankan skydda det inom. En grundavgift + extra avgift för varjke ytterligare område skyddet ska gälla inom.
Är det viktigt med skyddet så måste du skydda inom alla områden.

Nej, det räcker med att skydda det inom rätt sektorer så att säga. Om någon börjar sälja barnkläder med namnet, och jag gör något helt annat, så gör det inte så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Därefter skaffar du bolagsnamnet därefter domänerna.
Tänkte regga bolaget först och sedan varumärket. Det borde ju gå bra också, om det är samma person som äger bägge.

Jag har en annan fråga, lite allmänt. Tycker ni att det är bra, även om det inte behövs för att få namnet, att lägga till något eller några ord efter bolagsnamnet som talar om vad företaget sysslar med? Alltså t ex heta Volvo Lastvagnar och inte bara Volvo. Att heta Aikon Data och inte bara Aikon osv.
Oläst 2006-08-07, 10:53 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Aug 7 2006, 00:37
Har du varumärket bolagsnamnet så kan du hävda rätten till domänerna i efterhand om någon har lyckats regga dem.
Nej.

Om någon registrerar en domän innan du registrerar (eventuellt ansöker om att registrera) varumärket har du ingen rätt till domänen. Ägaren köpte domänen innan du registrerade varumärket.

Registrera din enskilda firma och registrera alla relevanta domäner. Det räcker som skydd i de allra flesta fall. Visst kan det vara bra med ett varumärke också...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017