FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller på att pula med en webbkatalog och i programmet phplinkdirectory v2.0, kunde man aktivera 'Enable URL rewrite'. Detta gjorde jag men när jag sedan skulle klicka på en kategori så kunde den inte hitta någon sida.
Gick till forumet för phplinkdirectory och hittade en tråd där någon svarat: 'enable mod rewrite and then tell me if it works' Nu är frågan var gör man det. Är detta något man kan hitta i admingränssnittet, eller är det någon phpkod jag måste pilla i / lägga till, eller är det något som administratorn för webbhotellet måste göra? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tror jag vet vad som är problemet nu.
När jag försöker ladda upp .htaccess så raderar servern denna filen på en gång. Kan man göra på något annat sätt? Någon som vet hur mycket sämre detta är för sökmotorer om jag inte har sökmotorvänliga kataloger? Kommer det vara någon ide att köra igång den här webbkatalogen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
H-SPHERE och liknande kontrollpaneler har en webbaserad filhanterare som sådant kan lösas via.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Verkar inte vara någon sådan kontrollpanel på min webbhost.
Enligt den här artikeln så kan man göra SEO vänliga sökvägar på annat sätt men då tar jag nog mig vatten över huvudet om jag ska implementera detta i den open source installationen jag använder. Artikel: radekhulan.cz/item/seo-urls-without-mod-rewrite-and-filesmatch |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ställde samma fråga på searchengineforum där någon svarade att för själva länkkatalogen så spelade det inte så stor roll utan det viktigaste var innehållet.
http://www.searchengineforums.com/ap...d::1154385394/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
I linux så är alla filer som börjar med en punkt (.) dolda filer. Är din ftp-klient inställd på att visa dolda filer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det verkar så. När jag laddar upp igen så får jag inte frågan om jag vill skriva över den.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
om du har ssh access, "ls -lah" och kolla vilka filer som ligger där.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Normalt sett skriver du in mod_rewrite i din htaccess, t.ex.:
RewriteEngine on [statements här] Men det är långt ifrån säkert om din host stödjer det. Lättast är ju att ringa och fråga dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok. Tackar!
![]() |
||