FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
hejsan,
jag försöker förstå aspsidan.nu's meny men har fått ett problem med JS. om man klickar runt på menyn,topmeny, längst upp dyker det fram undermenyer. jag skulle vilja ändra så att en viss topmeny väljs manuellt mha JS-kod. för att ändra menyn så måste man köra changeMenu('id'), där id anger id-namnet. menyn ändras som vanligt då jag klickar på menu5 länken. : Kod:
<li class="aktiv" id="menu5" style="width: 50px;" onClick="changeMenu(this.id);">Start</li> Kod:
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript"> *changeMenu('menu5'); </script> Kod:
function changeMenu(Undermenu){ * for(intX=1;intX<=12;intX++) { *document.getElementById("menu"+intX).className="ejaktiv"; *document.getElementById("under_menu"+intX).className="ejaktiv"; } * *document.getElementById(Undermenu).className="aktiv"; * *document.getElementById("under_"+Undermenu).className="aktiv"; } felmeddelandet jag får är: 'document.getElementById(...)' är null eller inte ett objekt. /jag hoppas att någon kan vägleda mig |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du ser väl till att sidan laddats först innan du försöker ändra menyn?
t ex med <body onload="changeMenu('menu5')"> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
tack nu fungerar det..
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ange att du ställer en fråga om javaskript i titeln nästa gång du gör det. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|