Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skillnader mellan pistol & pistol

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-06, 14:24 #1
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004

Kort sagt var jag och en vän nere i Göteborg här om dagen och jag lyckades bli hotad av en snubbe med pistol i hand.
Givetvis misstänker jag att det är en softairgun, dock undrar jag hur man ser skillnaderna på detta.
Är ingen vapenhandlare och kan inte skilja på modell-kopia och riktig.

Någon som vet?
Nyfiken som bara den i efterhand.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 14:28 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Det är stort sett omöjligt för ett otränat öga att se skillnaden mellan riktigt och en modell-kopia.

Eftersom softair-guns är gjorda för att vara så identiska som möjligt.

Var en artikel för något tag sedan i en lokaltidning där poliser skulle identifiera en riktig pistol ifrån 5st softairguns, ingen utav dom lyckades.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 14:49 #3
hallonis avatar
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem
hallonis avatar

jag var själv med i akten och jag var ganska säker på att det var en soft airgun eftersom den "såg" plastig ut samt hade vissa drag med dem airguns jag sett..
sen så har jag inte sett för många riktiga riktiga heller så jag har inte mycket att jämföra med
halloni är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 14:56 #4
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det man vanligen lägger märke till är att detaljerna på sof-airguns är fastgjutna, t.ex. säkerhetsspärren är fastgjuten (vanligen) eller väldigt slapp om dom försöker göra den rörlig.
Sen är faktiskt tillverkarna av dessa soft-airguns smarta, de modeller som finns i handeln är de som vanligen inte finns på gatorna.

Det finns t.ex. inte många Beretta 92F eller Desert Eagle t.ex. på gatorna i sverige, 10-20st kanske och dom är mest personskydd och inte något som en lallare drar fram på gatan. De som verkligen har ett riktigt vapen så handlar det ofta om ärtpistoler, typ 22;or eller 33;or i revolverform, mycket mycket sällan 9 eller 9,65mm är i omlopp.

Edit: De flesta modellerna som soft-airguns avbildas är också vanligen de som var aktuella på 70-80 talet, beretta, desert eagle, cougar o.s.v.

Så får du en sliten 22mm i pannan, börja svettas.
Får du en Beretta 92L eller liknande i pannan, börja fäkta
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 16:07 #5
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Mattias@Aug 6 2006, 14:24
Kort sagt var jag och en vän nere i Göteborg här om dagen och jag lyckades bli hotad av en snubbe med pistol i hand.
Vad trist att ni fick denna upplevelse i sköna Göteborg, av ren nyfikenhet var hände detta?

Kan väll tillägga att jag under de sex år jag bodde i GBG aldrig upplevde några tråkigheter.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 16:14 #6
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av palmik
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias
Vad trist att ni fick denna upplevelse i sköna Göteborg, av ren nyfikenhet var hände detta?
Kan väll tillägga att jag under de sex år jag bodde i GBG aldrig upplevde några tråkigheter.
Kan också tilläga att under de 15 år jag bott i GBG har detta aldrig hänt mig heller
Oläst 2006-08-06, 16:15 #7

Citat:
Originally posted by palmik@Aug 6 2006, 16:07

Haha, med den tur jag brukar dra åt mig så är det väl inte något ovanligt.
Ingen aning om vart det var. Någonstans där bland gatorna inte allt för långt ifrån nordstan om det inte var nordstan.
I have no idea
Oläst 2006-08-06, 16:24 #8
Spirres avatar
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem

Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem
Spirres avatar

gav ni han något?

Jag blev hotad för 2år sen på SRF(Sweden Rock Festival) det kom fram en kille i en tunnel och tryckte upp mig i väggen med en kniv tryckt moy halsen. "Ge mig pengarna och mobiltelefonen".. Först blir man ju jävligt skraj. men jag sansade mig ganska snabbt och tittade ner.. va en grillkniv(dvs köttkniv sådan med massa kantar) det som gick i mina tankar va. ska jag ge med mig. eller uttnytja min storlek(194cm lång, 130kilo) blev att jag gav han plånboken... då slappnade han av och började titta i den. då såg jag min chans att trycka till han. så jag fick ner han i marken. sen kom mina polare o undrade var fan jag blev av. så vi hjälptes åt att dra han till snuten..

Men i efterhand har man ju tänkt på de en del.. tänk om han nu hade snittat en..
en plånbok o mobiltelefon mot sitt liv.. de hade jag nog kunnat leva med.
Spirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 16:25 #9

Han ville inte ha något så på den fronten var det ingen fara.
Var nog mest för att jag skrattade åt killen och påstod att det var en softairgun.
Där började livet
Oläst 2006-08-06, 16:39 #10
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Originally posted by Decibel@Aug 6 2006, 14:56
Det man vanligen lägger märke till är att detaljerna på sof-airguns är fastgjutna, t.ex. säkerhetsspärren är fastgjuten (vanligen) eller väldigt slapp om dom försöker göra den rörlig.
Sen är faktiskt tillverkarna av dessa soft-airguns smarta, de modeller som finns i handeln är de som vanligen inte finns på gatorna.

Det finns t.ex. inte många Beretta 92F eller Desert Eagle t.ex. på gatorna i sverige, 10-20st kanske och dom är mest personskydd och inte något som en lallare drar fram på gatan. De som verkligen har ett riktigt vapen så handlar det ofta om ärtpistoler, typ 22;or eller 33;or i revolverform, mycket mycket sällan 9 eller 9,65mm är i omlopp.

Edit: De flesta modellerna som soft-airguns avbildas är också vanligen de som var aktuella på 70-80 talet, beretta, desert eagle, cougar o.s.v.

Så får du en sliten 22mm i pannan, börja svettas.
Får du en Beretta 92L eller liknande i pannan, börja fäkta
Øh, vad grundar du det på? 2004 var det enskilt mest beslagtagna vapnet i Sverige den Jugoslavisktillverkade CZ, 9mm.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017