Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Branschorganisation för hostingföretag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-23, 15:33 #1
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Det här har diskuterats lite i tråden om ryktet att MTG skulle lämna Crystone, men eftersom det inte har speciellt mycket med det att göra så skapar jag en ny tråd istället. (Vill poängtera att jag inte anser att Crystone är en oseriös aktör, även om jag tycker de både borde ta mer betalt och ha bättre reservström)

En branschorganisation tror jag vore mycket bra, bland annat eftersom det helt klart finns en del mindre seriösa aktörer. Det skulle helt klart kunna innebära en ökad trygghet för kunderna, om man vet att ens leverantör är medlem i en organisation, och genom den också förbinder sig till vissa saker (exempelvis hantering av domännamn, att ha skäliga villkor och liknande). Frågan är väl kanske vilka krav en sådan organisation kan ställa på sina medlemmar (beror ju såklart på vad medlemmarna tycker), men det är väl kanske inte helt orimligt att ställa krav på att det ska finnas någon form av internet-redundans och kanske reservström, men jag tror iof. det är svårt att ställa sådana krav, eftersom det är lätt att fuska. (Blir en jäkla stor apparar att åka runt och godkänna alla medlemmars serverhallar om inte annat)

Det man kanske borde inrikta sig på är väl kanske att tillvarata kundens intressen, typ kunder som behandlas dåligt, som inte själva får kontroll över sina domäner om man vill det, eller luras in i tvivelaktiva avtal, utlovas saker som sedan inte hålls (fri trafik t.ex) och liknande, skulle kunna vända sig till en sådan organisation, som sedan kan utfärda "rekommendationer" till webbhotellen som är medlemmar i organisationen.

En sådan organisation tror jag skulle kunna bidra till att rensa upp lite på hostingmarknaden (en gnutta självsanering bland alla webbhotell skulle nog alla seriösa aktörer, och kunder, må bra av)

Organisationen Registrars.se är säkert bra, men det är ändå något begränsat, dels eftersom det finns få medlemmar, och dels eftersom man måste vara ombud för II-stiftelsen (vilket man ju knappast behöver vara för att driva seriös hostingverksamhet)
lars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017