Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är möjligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-11, 22:43 #1
MrL MrL är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Nykomling

Hejsan

Jag undrar om det finns program som kan underlätta arbetet med - i mitt fall - prenumerationsuppgifter. Ett program som läser från DB och där man i programmet kan markera vilka som har och vilka som inte har betalt för en fortsatt prenumeration, kanske till och med fler alternativ? Jag är inte bekant med det här, därför vänder jag mig mot er.

Jag blir evigt tacksam för information som kan hjälpa mig med detta. Ser det i dagsläget som ett stort frågetecken.

EDIT: Bör kanske tillägga att det handlar om 150,000-300,000 prenumeranter.

Mvh
MrL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-11, 23:28 #2
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Det är fullt möjligt! Du använder en databas vanligast MySQL eller Microsoft SQL. Vet ej ifall färdigskrivna program för just ditt ändamål men det går alltid att skapa ett och ifall du vill hantera dem via webbläsaren, använda ett serverscriptspråk typ PHP eller ASP. Dock inget man lär sig på en dag så jag skulle rekommendera dig att hitta någon som kan hjälpa dig med det i forumet "Förmedling av Jobb & Tjänster" här på WN om jag inte har fel och det trots allt finns färdiggjorda program för detta Kanske Microsoft Access med något typ av enkelt skal?
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-11, 23:55 #3
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Medlem
tdhs avatar

Skall det vara webbaserat eller har du dina databaser lokalt? Anledningen till att jag frågar är att mitt företag utvecklar ett program för detta som håller sina databaser lokalt (även om det i förlängningen inte finns något som hindrar att det även knyts an till webben) och jag är nyfiken på hur du resonerar beträffande funktionaliteten. Programmet är alltså inte klart på något sätt, det är ett projekt som vi håller igång för att underlätta främst för våra egna prenumerantregister, men som antagligen kommer släppas till försäljning längre fram.

Jag är även intresserad av eventuella befintliga lösningar för detta, program och liknande som Silon nämner. Länkar och produktnamn?

Hrm, gled kanske lite från ämnet nu. Ber om ursäkt i så fall.
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-12, 01:14 #4
Nykomling

Nykomling

Tack, då vet jag att det går.

Eftersom vi inte arbetar med den senaste tekniken i dag krävs det att man är 5 personer som har hand om denna processen. Tanken är att vi ska ändra systemet, så att jag ensam fr.o.m. Juli skall klara av den här biten. All information skickas nu till databaser som ligger på en webbplats så det är lämpligt med en funktion som läser data från webben till en gransknings-central på webben, alternativt till ett program på datorn. Vad gäller funktionalitet så har jag skissat lite på idéer som passar kanske inte bara för mitt ändamål. De lyder som följer:

Rubrikerna till kunduppgifterna som bör presenteras i form av radannonser skall kunna markeras i färgerna grön, orange och röd för att man enkelt skall veta hur landet ligger gentemot kunderna. Det är mycket viktigt att allt man gör sparas. Om data förloras får man nog åka hem och lägga sig igen, för gott. Om man sedan kan gå in under rubriken och få ett underlag för printing av faktura, hade det varit ännu bättre. De funktionerna anser jag vara viktigast men kan förstås komma upp något man inte har tänkt på innan.

tdh: Vad finns det för funktioner nu i det programmet ni utvecklar?

Det är inte aktuellt att köpa ett system i dag utan jag vill helt enkelt veta vad det finns för möjligheter. Att hyra någon som utvecklar systemet behöver inte nödvändigtvis vara ett billigare alternativ till att köpa en färdig programvara som säljs i stora voylmer, så berätta gärna om ni sitter inne med info. Allt är välkommet.

Mvh
Oläst 2004-02-12, 19:33 #5
tdhs avatar
Medlem

Medlem
tdhs avatar

Just idag så har programmet inte så många funktioner men tanken är att det skall kunna hantera prenumerationsregister, kunna spotta ut fakturor/blad med inbetalningskort samt självfallet synka mot en databas på webben eller lokalt. E-postutskick kommer också gå att göra, men den delen ligger lite på is med tanke på att var och varannan operatör nu klassar lite vad som helst som spam (även om det inte är det). Dessutom finns det en hel del säkerhetsfrågor (främst gentemot webben) som man måste ta ställning till.

Det här programmet utvecklas som sagt parallellt med en del annat så det är inget vi kommer ta fram särskilt snabbt eller snart. Det finns till enbart för att underlätta hanteringen av våra egna register (som växer lite snabbare än vi kan hantera just nu).

Jag är också intresserad av alternativa program.
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-13, 00:35 #6
Nykomling

Nykomling

Ja precis, en mail-funktion hade också varit superbt.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017