FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Fick en offert på co-location och priset per GB fick mig att sätta kaffet i vrångstrupen. :blink:
Vad är normal kostnad per GB om man inte är storförbrukare av bandbredd? (160 - 320 GB / månad) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
1-2kr/gb är väl standard.....?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det borde väl ligga på 1-2 kronor ut till kund kan man tycka. Men jag vet att vissa passar på att fläska ordentligt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Ja det tycker jag låter rimligt med tanke på vad de flesta tar. Visst kan jag betala upp till 5 per GB med tanke på kvalitet i form av redundans etc. men det här var betydligt dyrare.
Nåväl, de får inte oss som kund den här gången. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Någon tog bort mitt senaste inlägg, gör det lite kortare denna gången då.
Du bör inte betala mer än 600-200 per Mbit, det är normala marknadspriser. Börjar man komma upp i riktigt mycket trafik så 50-200 innom Sverige per Mbit. (Nordisk trafik). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Priset kan skilja på nordisk och svensk trafik med. Det är ju skillnad i produktionskostnad om man skall lägga 95% svensk trafik eller om man skall producera 80% nordisk och 20% internationell |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
1Mbit = 320GB så är bara att räkna.
Köper man transit så är det ju NT/GT man väljer, medans en normal anslutning kanske det inte ens står i avtalet hur mycket av det som du får dra som GT. Men har du riktigt storförbrukning på X 100Mbit så kan man få NT nästan gratis eller peera bort stor del. Men det kan man dock inte få med GT, tar du in kanske 10GE från sprint så lär du väl få runt 250 per Mbit kanske fast kräver en stor commit av dom 10GE. Men stora svaret på vad priset blir på bandbredd är mycket var du ska ha den, du behöver vara rätt centralt i gbg/sthlm håller för inte få en stor access kostnad samt transmission. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Japp, fast känns fel att säga att 95e betalas efter hela Mbit.
Men en "ren" Mbit är runt 320GB matematiskt beräknat på månad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Fast om man skall räkna "ren" Mbit på en vanlig sajt ställt mot överförda Gb så är 320 Gb ingen vettig jämförelse. Det finns väldigt få sajter som har så jämn trafik att man kan fördela Gb över hela dygnet.
Snarare är det så att de flesta sajter har lågtrafik ungefär halva dygnet och högtrafik andra halvan. Man bör nog, för att göra en vettig jämförelse, räkna på minst 2 Mbit/s för att ha en fungerande lina som klarar 320 Gb i månaden. Det är i alla fall min erfarenhet.
![]() |
Svara |
|
|