FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Går det att använda samma databas till mer än en site (vilka inte måste ligga på samma server eller ens webbhotell)? Då menar jag inte indirekt genom att anropa filer utan verkligen anropa databasen.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Teknisk sätt kan du anropa en mysql server från vilket IP nät som hellst, fast inte säkert Webbhotellet tillåter det utan kan ha filter på olika sätt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Många lär blockera det, även vi som standard.
Fast inte omöjligt att förhandla om det, men är en säkerhetsrisk som i vissa fall man inte bör ta. Men om du vill ha sådana special behov tycker jag du ska sattsa på någon VPS som minst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Många webbhotell har i sin kontrollpanel möjlighet att lägga till vilka IP-adresser som skall få tillgång till MySql databasen. Jag vet i alla fall att Aleborg har det. Och då kan man ju lägga till IP-adressen till servern, och sitt eget IP om man vill ansluta med egen klient.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Dock lär du få kraftigt sänkt fart på anslutningarna = servern som ansluter upplevs seg
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Självklart inte om de ligger på samma webbhotell, men jag tolkade din mening "vilka inte måste ligga på samma server eller ens webbhotell" som att de inte gjorde det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |