FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är intresserad av lite "bollning" av hur ni andra har löst medlemshantering på era sidor.
Jag driver ett community mot barn/ungdom och har relativt mycket jobb med att hantera medlemskonton. Medlemmarna glömmer lösenord, lämnar ut det till kompisar (och blir av med sina konton), "ger bort" konton (varpå e-post adressen är till fel person) etc etc Jag har 3 saker jag jobbar med. 1. Medlemsnamn och lösenord (så klart) 2. Registrerad e-post adress (kan ej ändras av medlemmen). Detta är dock frivilligt 3. Hemlig fråga/svar. typ: "vad heter min mamma i förnamn?" (svar:Lena) Detta reggas vid anmälan och kan inte ändras i efterhand. Hemliga frågan använder jag typiskt när en medlem blivit av med sin sida eller glömt lösenordet och inte har en riktig e-postadress angiven. Detta blir en hel del manuell hantering och känns inte så effektivt. Är det någon som har motsvarande problem (målgruppen barn/ungdom) - och hur hanterar ni det i så fall...?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Automatisera till 100%:
- Epostverifiering vid nytt medlemsskap. - Formulär för glömt lösenord (där dom fyller i sin epost o får lösen automatiskt hemskickat). - Möjlighet för medlemmar att ändra sin epost. - Om dom glömmer allt får dom teckna nytt medlemsskap. - Medlem som inte varit inne på länge avaktiveras. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
2. Skall vara obligatorisk, men också möjlig att ändra. På det sättet kan du ju skicka ut nya lösenord per automatik.
Förstår inte annars problemet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Problemet är nog att många av Conths användare inte har en email / vet hur man använder den? Har ni besökt djur.nu och tittat efter?
Håll dock med om att det blir svårt utan en verifierad email. Själv kör jag utan verifiering på emails för att slippa ett steg. Kommer kanske att införa det i framtiden för att minska på abuse. Som jag ser det är det inte rimligt att man lägger ner tid (överhuvudtaget) på löpande arbete att hantera users när man har en verksamhet som drar in nån hundralapp om dagen. Det gäller att automatisera och fokusera på vidareutveckling istället. Kanske kan du ha någon form av Wizard för dina användare med de vanligaste användarfallen Conth, en extremt tydlig sådan... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jo problemet är ju som Grazzy säger att alla inte har e-post och jag skulle säkerligen tappa medlemmar om jag krävde verifierad e-post.
Jag håller med om att det bör automatiseras så långt det går, det är en balans mellan att hantera denna typ av medlemmar och den tid man kan lägga ner. Om e-posten går att ändra finns det ingen skydd mot att sno andras sidor om man väl har gissat/fått/snott lösenordet till någon annan - vilket är mitt huvudproblem. Idag kan dom som har en registrerad e-post alltid hämta lösenordet till sin e-post om dom blivit av med sitt konto. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför inte slå två flugor i en smäll och skapa ny sida där dom får en egen mailadress som du sedan skickar alla dina användare som inte har epost till?
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om du visst hur många som har använt en e-post (hotmail etc) vid registrering som dom sedan glömt bort adress/lösenord till och inte längre kan använda... ![]() Det enkla är ju att vara "hård" och bara säga sorry.... Det kan vara tufft när en 11 åring som skött sitt virtuella djur i 1 år har glömt sin mailadress och sitt lösenord (eller blivit av med sidan för att något tagit reda på hennes lösenord) skriver och är alldeles förtvivlad... Alla kan man inte hjälpa ändå... Finns nog inga enkla svar, antingen manuellt jobb eller ledsna barn... Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Skicka ut en unik kod (som du genererar med uniqid eller liknande) till emailen och be användaren gå till en sida som refererar den. Då kan du markera kontot som giltigt eller liknande? Kräver ingen form av manuellt jobb.
1) Användare försöker ändra sin epost 2) Du skickar ut ett mail och markerar i en speciell tabell att en ändring har påbörjats 3) När en länk i mailet klickas så slutför du ändringen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Att jag inte tänkt på det. Det ska jag införa... ;-) |
|||