FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tittade på ett inslag i rapport som handlade om att fler och fler fick den så kallade sjukhussjukan. Alltså bakteriesmitta som antibiotika inte biter på. Sedan så filmade dom inne i ett sjukhus där korridorer hade fläckigt golv och stora dammtussar som lagrats under diverse bord m.m. Sedan filmade de inne på en toalett där det hade runnit någon sörja bakom handfatet ner på golvet. En sjuksköterska sade att det varit så i flera månader.
Allt mynnar ut i att det ska sparas så mycket som möjligt och man betalar de billigaste städbolagen för att hålla rent. Jag vet precis vad ett sådant städbolag kan gå för. På jobbet hyrde vi in städning en gång i veckan och det värsta jag sett var en 5 minuters runda där någon kvinna duttade lite med en dammvippa och så var det klart. De säger att de städar bara fria ytor. Visst en kvadratmeter fri yta blir en duttpunkt i mitten. Allt ska besparas och kvaliteén blir bara sämre och sämre även om man köper lite dyrare. Man får vad man betalar för säger man. Frågan är om man handlar i affären och man får vad man betalar för, ska man gå så långt att man ibland blir förgiftad av maten? Jag tror att fler och fler smusslar in dålig kvalité och det ägnas säkert en hel del intern forskning på vilka substanser som kan blandas in så att den säljs ännu bättre. Varför funkar det? Kan vi inte välja bort frukt och grönsaker som är stora, färggranna, inte ett märke på och som doftar för mycket? Vi kan inte avgöra vilka varor som är friska och vilka som är manipulerade. Allt detta blir värre och värre i samma takt som vi blir fler och fler. Själv skulle jag vilja använda styrmedel för att begränsa max antal barn i en familj. 2 är ok men 3 är för många i alla fall så länge vi är för många. Vad tycker du? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns mer att se på uppdrag granskning som går nu.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hehe, du målar upp en lite väl negativ bild =) Först och främst så har den s.k. "sjukhussmittan", dvs. antibiotikaresistenta bakterier, inte något att göra med hur många dammtussar det finns på sjukhusets golv. Det har ingen större betydelse ifall det är kliniskt rent på toaletterna utan det är antibiotikaanvändning det handlar om, vi kommer alltid att ha motståndskraftiga bakteriestammar eftersom vi måste använda antibiotika i vissa fall.
Sedan tycker jag du använder lite märkligt ordval när du jämställer "friska" frukter / grönsaker med icke-GMO. Eller om det var annan form av "manipulering" du syftade på? Liksom med allt annat finns det både positiva och negativa aspekter på det hela. Det är i mångt och mycket trots allt konsumenterna som styr marknaden. Att begränsa antalet barn tycker jag är på gränsen till fascism och där vill inte jag hamna så länge jag bor i landet.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Ska man undvika större sjukhus om man råkar ut för en skada? Kanske ska man publicera en lista på sjukhus med stor risk för MRB, MRSA smitta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Snarare objektiv faktajournalistik
"Subjektiv sensationsjournalistik" tycker jag hör mer till ”arssleberg” Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja, de har närmat sig varandra ganska mycket skulle jag vilja påstå. Båda drivs av en vilja att provocera etablissemanget och ser alltid till att det finns en kraftig vinkling.
Citat:
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Vi konsumenter är dåliga på att syna produkter och jämför oftast bara på ett sätt som tydligt visas i alla annonser. Priset. Vi är oerhört prisstyrda och ser vi att varan vi köper likar ett annat starkt varumärke spelar det ingen roll. Min farsa hade besökt Ö&B och hade sett en surround anläggning för 500:-, han tänkte köpa den!! Visst finns det undantag där vi prioriterar kvalitét, t.ex. rör det vår hobby, arbete, bilen m.m. petar vi gärna till några kronor, till och med slösar vi. Det är ett sätt att bli tillfredställd. Annars kommer det enkla sättet att mäta först. Priset. När det kommer till livsmedel blir man nästan rädd ibland, jag har kontor i ett företagshotell där en försäkringsmäklare jobbar. Han försäkrar bl.a. ett slakteri i trakten. Vi snackade i fikarummet och kom in på ämnet. Han berättade att kött och kyckling pumpades upp med vatten och diverse tillsatser. Endast för att höja kilopriset och se/bli mer aptitlig. Desamma gäller falukorv, var det inte någon artikel om det i någon dagstidning? I vissa korvar var det runt 35% eller mer vatten som förångas när man steker den. Allt för att sänka priset och behålla marginalerna. Tillsatser är ett svårt ämne när vi vet väldigt lite hur ämnena påverkar kroppen. Ett problem är att alla ämnen testas separat och kommer ut labbet med bra resultat. Däremot görs ingen forskning hur olika ämnen påverkar varandra när det blandas. Samtidigt om man har läst lite kemi vet man att det bara molekyler i olika sammansättningar och på så sätt blir allt naturligt från de minsta byggstenarna. Eftersom det i grund och botten landar i ekonomin är min fråga: Ska människor som håller sig frisk, äter hälsosammare och motionerar betala för de som inte tar hänsyn till sin kropp, äter och får diabetes, eller inte utbildar sig själv nog för att ta ansvar för sina liv? Var går gränsen? Ska vi införa lagar där man kan dömma folk att betala sin egna sjukhusräkning för att misshandlat sin egna kropp? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Sensationalistiskt dravel. Nästan lika illa som med fågelinfluensan.
Edit: undrar om sensationalistiskt är ett ord :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|