FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Dvs vilket programmeringsspråk är det säkraste att använda på Internet?
Java, php, asp, asp.net osv.? Finns det något som brukar rekommenderas generellt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har hört både det ena och det andra. Ett som är säkert är att du kan programmera i vilket som helst och lyckas göra det osäkert om du inte gör rätt. Använd ett programmeringsspråk som du eller din programmerare kan.
No system is safe ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad menar du exakt med "säkert"?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Det absolut vanligaste felet i alla applikationer handlar om typning. Tom stack-smashing och buffer overflows är ju eg typningsfel. Välj därför ett så hårt typat språk som möjligt där du inte har möjligheter att skicka omkring massa data i containers det inte är tänkt för.
Exempel: php, asp, perl, cold fusion etc är alla scriptspråk som har väldigt lös typning. Det enda alternativet är väl egentligen java bland dem du nämner. Jag misstänker att om du vill ha ett språk som är "säkert" på riktigt får du vända dig till den riktigt kommersiella marknaden för specialutvecklade verktyg. Det finns ju tex point-n-klick-verktyg där du egentligen inte skriver någon egen kod själv. Ada kanske? :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har inte använt det själv men, ASP.net är väl mer hårt typat, liknandes java med t ex C#?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det jag tänker mig är utveckling där man gör betalningssystem, kopplade mot kk, bank, mobil.
Men tror precis som nämns här att java är ett av de bättre alternativen om det görs rätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Beror helt på vad som kan räknas som säkerhet, du har ju själva script språket sedan din egen kodning och sedan OS/Server nivå.
Skulle nog säga att PHP är säkras under något Unix/Linux system, fast sedan beror det på personen som satt upp det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Min personliga reflektion i den här diskussionen om det gäller säkerhet och ASP.NET, PHP och JSP (alla av senare versioner) används alla i enterprise-tillämpningar och det absoluta största ansvaret ligger i den slutliga utvecklarens händer.
Alla språk har sina fördelar och nackdelar, inget kan anses som helt säkert, nya säkerhetshål uppdagas konstant men i slutändan anser jag att sannolikheten är större att felkonfigurera sin webbserver, glömma tvätta inputdata eller liknande jämfört med att stöta på en säkerhetsglitch i något av dessa språk om man hänger med och uppgraderar när säkerhetshål uppdagas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Som någon sa, ett bra sätt är att ha hårt typat språk. Något språk som andra kallar "bekvämt" leder ofta till att programmeraren inte behöver ha stor disciplin och göra rätt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|