Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säkraste webbspråket?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-06, 11:13 #1
mediadream mediadream är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Medlem

Dvs vilket programmeringsspråk är det säkraste att använda på Internet?

Java, php, asp, asp.net osv.?

Finns det något som brukar rekommenderas generellt?
mediadream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 11:41 #2
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Har hört både det ena och det andra. Ett som är säkert är att du kan programmera i vilket som helst och lyckas göra det osäkert om du inte gör rätt. Använd ett programmeringsspråk som du eller din programmerare kan.

No system is safe
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 12:12 #3
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Roberts avatar

Vad menar du exakt med "säkert"?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 12:42 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Det absolut vanligaste felet i alla applikationer handlar om typning. Tom stack-smashing och buffer overflows är ju eg typningsfel. Välj därför ett så hårt typat språk som möjligt där du inte har möjligheter att skicka omkring massa data i containers det inte är tänkt för.

Exempel: php, asp, perl, cold fusion etc är alla scriptspråk som har väldigt lös typning. Det enda alternativet är väl egentligen java bland dem du nämner.

Jag misstänker att om du vill ha ett språk som är "säkert" på riktigt får du vända dig till den riktigt kommersiella marknaden för specialutvecklade verktyg. Det finns ju tex point-n-klick-verktyg där du egentligen inte skriver någon egen kod själv.

Ada kanske? :P
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 15:45 #5
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jag har inte använt det själv men, ASP.net är väl mer hårt typat, liknandes java med t ex C#?
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 16:05 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Originally posted by grazzy@May 6 2006, 12:42
Det absolut vanligaste felet i alla applikationer handlar om typning. Tom stack-smashing och buffer overflows är ju eg typningsfel. Välj därför ett så hårt typat språk som möjligt där du inte har möjligheter att skicka omkring massa data i containers det inte är tänkt för.
Exempel: php, asp, perl, cold fusion etc är alla scriptspråk som har väldigt lös typning. Det enda alternativet är väl egentligen java bland dem du nämner.
Jag misstänker att om du vill ha ett språk som är säkert på riktigt får du vända dig till den riktigt kommersiella marknaden för specialutvecklade verktyg. Det finns ju tex point-n-klick-verktyg där du egentligen inte skriver någon egen kod själv.
Ada kanske?
Har faktiskt läst en Ada-kurs vilken jag har haft absolut noll nytta av än så länge =)
Oläst 2006-05-06, 17:51 #7
Medlem

Medlem

Det jag tänker mig är utveckling där man gör betalningssystem, kopplade mot kk, bank, mobil.

Men tror precis som nämns här att java är ett av de bättre alternativen om det görs rätt.
mediadream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 18:23 #8
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Beror helt på vad som kan räknas som säkerhet, du har ju själva script språket sedan din egen kodning och sedan OS/Server nivå.

Skulle nog säga att PHP är säkras under något Unix/Linux system, fast sedan beror det på personen som satt upp det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 18:45 #9
Bamse Bamse är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2003
Bamse Bamse är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2003
Min personliga reflektion i den här diskussionen om det gäller säkerhet och ASP.NET, PHP och JSP (alla av senare versioner) används alla i enterprise-tillämpningar och det absoluta största ansvaret ligger i den slutliga utvecklarens händer.

Alla språk har sina fördelar och nackdelar, inget kan anses som helt säkert, nya säkerhetshål uppdagas konstant men i slutändan anser jag att sannolikheten är större att felkonfigurera sin webbserver, glömma tvätta inputdata eller liknande jämfört med att stöta på en säkerhetsglitch i något av dessa språk om man hänger med och uppgraderar när säkerhetshål uppdagas.
Bamse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-06, 23:55 #10
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Bamse@May 6 2006, 18:45
Min personliga reflektion i den här diskussionen om det gäller säkerhet och ASP.NET, PHP och JSP (alla av senare versioner) används alla i enterprise-tillämpningar och det absoluta största ansvaret ligger i den slutliga utvecklarens händer.

Alla språk har sina fördelar och nackdelar, inget kan anses som helt säkert, nya säkerhetshål uppdagas konstant men i slutändan anser jag att sannolikheten är större att felkonfigurera sin webbserver, glömma tvätta inputdata eller liknande jämfört med att stöta på en säkerhetsglitch i något av dessa språk om man hänger med och uppgraderar när säkerhetshål uppdagas.
Ptja, min personliga reflektion är att språket ändå spelar roll vad programmeraren presterar. Vi "programmerare" är ju trots allt människor, inte robotar. Vi vänjer oss, vi lär oss nytt, vi glömmer bort gammalt. Allt det gör att man kan göra fel. Hur bra programmerare man än är. Ett programspråk ska ha klara regler hur vissa saker ska göras för att minimera risken av den "mänskliga faktorn".

Som någon sa, ett bra sätt är att ha hårt typat språk. Något språk som andra kallar "bekvämt" leder ofta till att programmeraren inte behöver ha stor disciplin och göra rätt.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017