FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har nyss startat ett import företag, min nyaste produkt som jag tänkte importera har inte släppts i sverige ännu.
Är det lagligt att sälja produkten ändå? tack på förhand Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Producenten som inte lanserat produkten här i Sverige kan nog vidta rättsliga åtgärder emot dig.
Minns ett företag som importerade HP-produkter och sålde dem på internet och det företaget blev stämda av HP. (jag är ej jurist eller kunnig inom juridik likt detta och därför ger nog detta svar dig inte så mycket). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Importerar du från EU är det OK, annars inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad menar du med "inte släppt i sverige"? Finns det en annan svensk aktör? Annars är det ju bara köra hårt.
Och gråimport är väl inte förbjuden? Jag skulle inte ta ovanstående inlägg på orden utan att ha kollat med någon som verkligen vet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Parallellimport är förbjuden, ja. Men som sagt, finns varan i ett annat EU-land så finns inget som hindrar att du köper den där och säljer den i Sverige.
http://www.eu-upplysningen.se/templates/EU...te____1741.aspx "I vårt exempel ger det fru Musica rätt att stoppa skivor köpta utanför EU från att säljas i EU, även när det är fru Musica som har sålt skivorna utanför EU. Fru Musica kan däremot inte förhindra att någon som har köpt skivor som fru Musica har sålt i ett EU-land, sedan sälja skivorna vidare i ett annat EU-land." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej..
Tack för alla svar! asså jag ska importera playstation 3 till sverige, den lanserars i sverige i november och jag tar hem den i maj. Frågan är då kan jag sälja produkten lagligt? tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Finns inga spel i sverige till PS3:an. Likaså tror jag att du kommer att få en fet stämning ifrån Sony om du gör detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
[QUOTE]
Ps3 är regionsfri så det är inga problem. Jag tänker inte sälja den innan den släpps i sverige, om jag gör det tror jag som du på en fet stämning av SOny och det vill vi helst slippa. Jag tar hem 1 för att testa den, nästa vecka. Det kan väl inte vara olagligt. Men som sagt satsar nog på att sälja den i november. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
Svara |