FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har inte tittat så mycket på classer i PHP eftersom det inte har varit det bästa. Nu i PHP5 så kommer det ju vara bättre, men hur pass bra funkar det i PHP4 i nuläget? Och om jag skriver om en site nu, fungerar den då i PHP5 eller måste jag skriva om då igen?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Här finns bra läsning du kan ta del av: www.obdev.at/developers/articles/00002.html Följer du "reglerna" så ska det nog inte bli så stora problem att migrera till 5:an sen. Detta är mina uppfattningar och jag är verkligen inte expert på det området ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, har väntat på 5:an just för att få fullt stöd.
Tack för länken! Den såg intressant ut, ska kolla mer på den sen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En annan intressant sajt som kan vara till nytta är: http://www.phpvolcano.com/articles/php5/index.php
Det kanske ska tilläggas att PHP5 inte kommer bli ett riktigt<tm> oo-språk, det saknas stöd för diverse mer eller mindre vitala finesser (säg den som inte kommer sakna namespaces!). Kul ska det iaf bli då den releasas!
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Något att tänka på också är att klasser inte precis ger bäst prestanda:
http://www.webmasterstop.com/tutoria...-PHP-OOP.shtml Jag hittade föresten en intressant tidning vid namn International PHP magazine, finns att köpa på Press-stop för en hundring, den är på engelska och vad jag läst i den hittils så verkar den bra. I detta nummret tog dom upp avancerad OOP i PHP 5, forking och lite annat kul ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, att resultaten blir sådär kan man förstå. Det blir ju mer kod att köra varje gång. Men nu mätte de ju overhead, så i riktiga tillämpningar kommer skillnaden vara mindre.
Hm, det lät ju rätt intressant. Även om jag inte är så förtjust i forking... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Administratör
|
Benchmarking på lägsta möjliga nivå skulle jag vilja kalla det där. Att dra några allmänna slutsatser från de två exemplena är inget annat än dumt enligt mig.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Testet i sig har iof inte så mycket med PHP att göra, samma resultat lär ju uppstå i andra språk. Kommer dock inte att få mig att använda OO mindre men tycker ändå testet ger en fingervisning på overheaden i liknande scenario, hur stor betydelse det har är en annan femma.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|