FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kommer evt att få lite uppdrag framöver och tänkte ansöka om F-skatt. Dock känns det lite överdrivet att anta att jag kommer ha kontinuerliga inkomster (det är ett sidojobb), varför jag helst skulle se att jag kunde förhandsdeklarera 0:- och se rätta till det på slutskatten. Ska ringa SKM imorgon och höra, men tänkte att någon av er kanske har information om detta.
Har läst på Skatteverkets sajt, men där nämns bara att man kan skjuta inbetalningarna 3 månader. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du kan ange din uppskattade vinst till 0:- i din preliminära självdeklaration som du fyller i när du söker F-skatt.
Då får du betala ev. skatt i efterhand, inga problem om du är i uppstartsfasen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Gôtt!! Förvisso har jag haft firma registrerad i några år, men det har lixom aldrig sparkat igång...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Se bara till att betala in till ditt skattekonto då och då om du ser att du gör mycket vinst, så slipper du åka på en stor restskatt senare.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan uppge din vinst till 0 kr, men om det under året visar sig att det inte kommer att bli på det viset så är du skyldig att lämna in en preliminärdeklaration och rätta till det. Så säger reglerna, men det lär inte vara någon som jagar dig med blåslampa det första året om du inte gör på det viset.
Du kan även begära uppskov med inbetalningen av skatten och få fler än 3 betalningsfria månader. När du söker F-skattsedel så kan du även förklara när dina inkomster under året kommer att ske, t.ex. att inkomsterna för dina arbeten kommer att komma in senare under året. Då kan du få beslut på att du inte ska betala i början utan senare när du kan. Skattemyndigheten tar ett beslut som du får och på det står det hur mycket du ska betala varje månad. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|