Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sälja tjänster till minderåriga?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-27, 14:31 #1
koFFiii koFFiii är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Medlem

Hej,

Det är så här att jag håller på att utveckla en tjänst som jag tror många icke myndiga personer kommer köpa, men är det lagligt att sälja till dem?

Tjänsten kommer kosta 250kr/år (om det spelar någon roll). Abonnemanget sägs upp efter ett år och då får kunden förnya abonnemanget om de vill fortsätta...

//Christoffer Rundberg
koFFiii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 14:53 #2
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:

Enligt föräldrabalken får inte företag ingå avtal med minderåriga utan föräldrarnas medgivande.
http://www.konsumentverket.se/mallar...ategoryID=1204
jihoakim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 15:02 #3
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Men det är många som bara skriver "du måste ha dina föräldrars tillåtelse för att köpa detta". Och den är det fritt fram. Det borde väl vara tillåtet?
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 15:09 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Låt kunder som är under 18 kryssa för en ruta där personen intygar att han/hon har målsmans godkännande. Det kommer inte hålla i rätten om en kund vill häva sitt köp eller föräldrarna tvingar honom/henne att göra det. Men du håller i alla fall ryggen fri från att själv råka illa ut. Men att sälja till minderåriga är en känslig fråga. Det bästa är nog om du kontaktar en jurist med dina frågor. Det kanske kostar dig en tusenlapp, men det är det nog värt. I vilket fall så finns det många företag som säljer till minderåriga idag. Så det är ju juridiskt sett ingen omöjlighet.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-27, 16:11 #5
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Supermoderator

Om en person intyger att han eller hon har målsmans godkännande torde 9 kap. 7 § 2 st. föräldrabalken tillämpas vilket lyder: "Har den underårige vid avtals ingående genom falska uppgifter om sin behörighet vilselett den, med vilken avtalet slöts, vare han, om avtalet ej blir gällande, pliktig att i den omfattning som prövas skälig utgiva ersättning för den förlust som föranletts av avtalet. Var förfarandet straffbart, skall ersättning gäldas efter vad i allmänhet gäller om skadestånd på grund av brott."

Avtalet är alltså fortfarande ogiltigt, men skadestånd skall utgå med vad som anses skäligt (förutsatt att handlandet ej var brottsligt).

Det kan även vara värt att notera att det i praxis har utvecklats en princip om att när förmyndaren gör det möjligt för den underårige att uppträda som om det ser ut att han har förmyndares samtyckte att företa en viss rättshandling, den accepteras (se exv Malmström, Civilrätt, 19:e upplagan, s 60). Jag känner inte till om och hur den analogt kan tolkas vad det gäller internet.

Ska jag ge en mer pragmatisk syn på det hela torde väl det rimligaste vara att du om någon förmyndare skulle klaga helt enkelt betalar tillbaka erlagd summa, och från början gör ett slags riskpåslag på ditt pris.
Oläst 2006-02-27, 18:34 #6
Medlem

Medlem

Per: Så det betyder att det räcker med att kryssa i att man har målsmans tillåtelse?
Oläst 2006-02-27, 19:30 #7
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by koFFiii@Feb 27 2006, 19:34
Per: Så det betyder att det räcker med att kryssa i att man har målsmans tillåtelse?
För att uppnå vad? Ett giltigt avtal? Nej. En möjlighet till skäligt skadestånd ifall det inte stämmer, och avtalet blir ogiltigt? Ja.
Oläst 2006-03-04, 04:31 #8
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Minderåriga får inte ingå avtal - och du har en skyldighet att kontrollera åldern.

Det är ju lite som att kränga sprit till småungar, och säga "De fick kryssa i en lapp att de handlade åt sina föräldrar".

Enligt mitt synsätt så finns det både lagliga och moraliska hinder mot detta. Är det värt att bli uthängd i media och på internet som en oseriös skojare. Jämför med habbo.se som är ett fullständigt oseriöst företag. En unge använde olovligt min mobiltelefon (som hans far hade i tjänsten när han jobbade för mig några dagar) och skickade ett betal-SMS för 15 kronor. Jag krävde att få tillbaka pengarna från habbo.se då ungen var minderårig och inte hade varken tillstånd eller laglig rätt att ingå avtal. De säger att de återbetalar endast om det är över 100 kronor på grund av omkostnader. Vi får se
Men vid snabb googling visar det sig att det finns mängder med sidor på internet där folk är fly förbannade på habbo, de uppmanar ungar till att ringa betalsamtal. De säger att det finns ett maxantal på samtal, men det gick ut på att man kunde ringa hur många betalsamtal som helst, men max 15 st (eller nåt sånt) av dem per vecka gällde. Så om du ringde 100 gånger så fick du betala för 100, men endast 15 st gav dig virtuella pengar på habbo.se

Seriöst? Nä...

Varför svärta ner sig själv och företaget för såna här saker?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-04, 08:39 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av hedberg
Minderåriga får inte ingå avtal - och du har en skyldighet att kontrollera åldern.
Det är ju lite som att kränga sprit till småungar, och säga De fick kryssa i en lapp att de handlade åt sina föräldrar.

Huvudregeln är att minderåriga inte får ingå avtal, men som jag tidigare skrivit finns det flera undantag (exv att den minderåriga har eget hushåll, driver näringsverksamhet eller har förmyndares tillåtelse). Det finns ingen skyldighet att kontrollera åldern men det sker förstås på säljarens risk om den minderåriga inte har rätt att ingå avtalet.

Att jämföra detta med att sälja alkohol är en felaktig parallell då detta regleras av alkohollagen. Teoretiskt sett så kan en minderårig måhända köpa alkohol (åtminstone om han har fullmakt, det finns mig veterligen ingen kontraheringsplikt för systembolaget), men utlämning får inte ske.

Citat:
Ursprungligen postat av hedberg
Varför svärta ner sig själv och företaget för såna här saker?
Jag tycker absolut att man kan sälja till minderåriga; vårt samhälle accepterar detta i övrigt (matbutiker, klädbutiker och liknande) så varför inte på internet. Det jag personligen tycker är viktigt är att man har en schysst attityd när minderåriga är inblandade.
Oläst 2006-03-06, 08:14 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Per@Mar 4 2006, 09:39

Jag tycker absolut att man kan sälja till minderåriga; vårt samhälle accepterar detta i övrigt (matbutiker, klädbutiker och liknande) så varför inte på internet. Det jag personligen tycker är viktigt är att man har en schysst attityd när minderåriga är inblandade.
Det håller jag faktiskt med om, men om jag köper tex. mat så ingår man inte i ett avtal.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017