FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har jag som sajt-ägare någon möjlighet att frånsäga mig anvsvaret för de filer som användare laddar upp till exempelvis ett arkiv med medlemmarnas filer? Hur sköter webhotell, större communities osv detta?
Vad jag har läst så ansvarar man själv för alla filer som lagras på servern men finns det något sätt att frånsäga sig detta genom att låta användaren ingå ett avtal? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Både ja och nej. Du kan vara medvetet oaktsam och därigenom undgå ansvar. Säg att du t.ex. forwardar alla abuse@ mail till trash, du har ingen fungerande "anmäl inlägg" funktion etc. I detta fall har du inget ansvar för användarens filer.
Men så fort du får insikt om att en användare har laddat upp en fil med illegalt material, måste du skyndsamt radera denna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det får isåfall bli ett avtal du skriver med webbhotellet/serveransvarig då dom i allra högsta grad håller dig ansvarig, såvida du kan uppvisa persondata på den som laddar upp bilderna är det oftast inga problem att att låta slutanvändaren bära ansvaret för uppladdat material, men återigen, om webbhotellet är med på noterna, inte annars.
Om webbhotellet har en klausul ang. ansvar för material så är du alltid alltid och åter alltid ansvarig för filerna, oavsett om din kod blir hackad, din mailbox blir full eller slutar fungera så inte abuse-mail kommer fram, alltid ansvarig, full ut. Vi har t.ex. haft ett fall där persondata samlades in, slutanvändaren vad ansvarig för sina egna uppladdningar, men p.g.a sidan blev hackad p.g.a felkod/dålig kod höll vi sidägaren ansvarig för tokeriet som blev uppladdat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan givetvis inte avtala bort straffrättsligt ansvar, utan det handlar isåfall om att du kan kräva användaren på pengar om du själv råkar i problem, t.ex. blir stämd för upphovsrättsbrott, eller kan rycka pluggen innan det blir aktuellt.
Om jag minns diskussionerna med vår jurist angående detta rätt så kan du inte hållas straffrättsligt ansvarig så länge du inte varit rejält oaktsam så det faller under medhjälp eller dylikt (förutom vad gäller tjänster som omfattas av lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor). Vad sedan din leverantör gör med kontot/uppkopplingen är dock givetvis en avtalsfråga. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|