Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur räkna bannerklick korrekt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-09, 17:18 #1
webbeffekt webbeffekt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 5
webbeffekt webbeffekt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 5
Hej,

Jag har en kund som har en site vars affärsidé går ut på att sälja annonsutrymme på siten.
För att räkna klick på banners så länkar jag alla banners till en sida som registrerar klicket för aktuell banner samt redirectar sidan till rätt URL.

Problemet är att ibland skiljer sig vår egen klickstatistik ifrån annonsköparens statistik över reffering url:s, oftast stämmer det hyfsat, men ibland diffar det käpprätt åt skogen. Ibland har det även varit så att annonsköparnas egen statistik kan svänga väldigt från en månad till en annans medans siffrorna i vår egen klickstatistik är tämligen konstant. Vilket jag tycker tyder på att statistikprogram är svajiga?

För säljarna och deras trovärdighet är detta ett stort problem när de skall redovisa bannerklick och det inte all stämmer med annonsköparnas egen.

Vad kan detta bero?

1, Finns det någon standard för hur man skall skicka vidare klick från en banner för att mottagarsitens statistikprogram skall registrera besöket? Är det helt fel sätt jag gör på? Levererar vi besökarna på fel sätt?

2, Är det så att vissa statistikprogram är helt kass på att registrera refferingurl:s, isåfall vilka?

3, Personligen är jag ju rätt säker på att vår egen klickstatistik är korrekt (och det bevisas av att de flesta annonskundernas stats korrelaterar med vår egen) men troväridighetsproblemet, gentemot de kunder som diffar består. Finns det någon oberoende 3:e partstjänst man kan användas sig av och gå via för att räkna klick och därmed få ett kvitto på klicken (typ tidningsvärldens Orvesto)

4, Finns det några andra orsaker/lösningar?

Finns det någonstans man kan läsa mer om problemet?

Är det någon som har liknande erfarenheter och en lösning på problemet?

Mvh Johan
webbeffekt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 18:14 #2
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Hej och välkommen till WN.

Vi har tagit upp den här frågan flera gånger tidigare, man kan använda sökfunktionen (knappen med kikaren).
En huvudsaklig orsak till problem med referrer är Norton Internet Security, som nu finns i allt fler datorer. Finns även andra felkällor. Tyvärr kan man glömma det att få exakt samma mätresultat både på säljar- och köparsidan. Det blir en hel del dispyter om detta, mest för att många inte förstår att det finns så stora felkällor som det faktiskt gör. Man kan få höra infantila uttalanden som att "numera finns så utmärkta mätmetoder att...". Man kan bara sucka och gå vidare.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 18:45 #3
webbeffekt webbeffekt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 5
webbeffekt webbeffekt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 5
OK, tack för svaret, jag ser att många har problem med detta.

Men varför är det sån skillnad mellan olika statistikprogram, det måste ju bero på programmen? Faktorer som brandväggar och samma ipnr på stora företag etc borde ju sas fördelas jämnt över annonsörerna?
Kan kan se bero på hur statistikprogrammen räknar refferals och unika besökare?

Om vi säger att ett statistikprogram endast räknar unika besökare per månad/ipnr och en stor organisation har ett ipnr. Det skulle kunna innebära att man skulle kunna leverera 100 besök per dag till den webben men att man ändå får 1 referral den månaden?

Men hur har ni löst tvisterna?
Jag har några idéer kommentera gärna.

- Använda en opartisk tredjepartsräknare?
- Att lägga en unik fil på kundens webb som sedan redirectar till önskad URL. Sidvisningar borde då synas i kundens statistikprogram eller?
- Ge kunderna en egen kundarea där de kan följa utvecklingen "av vår klickstatistik" till deras site. Något som många av er säkert redan har.

Att statistiken skall stämma 100% inser både jag och alla inblandade att det inte är realistiskt. Men det har förekommit fall när vi kanske haft 1000 träffar och kunden några hundra. Och det är svårt att förklara.
webbeffekt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 19:45 #4
webbeffekt webbeffekt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 5
webbeffekt webbeffekt är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 5
Gör det nån skillnad om man leverar användaren direkt till siten med en snygg och snäll url (sidanomdetta.asp) som referrer jämfört med redirect via bannerräknarsida (bannerhit.asp?bannerid=4654564)

Mvh Johan
webbeffekt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-09, 20:46 #5
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 667
Citat:
Kan kan se bero på hur statistikprogrammen räknar refferals och unika besökare?
Ja, alla har visst sitt eget unika sätt att räkna, vilket de alla hävdar är världens bästa. Brist på standard. Helt enkelt ovetenskap - motsatsen till vetenskap - man bryr sig inte om vad som är vetenskapligt exakt rätt. Det går att sälja ändå.

Citat:
- Använda en opartisk tredjepartsräknare?
Jo, men finns det någon sådan för klickräkning? Och i så fall, kommer både säljare och köpare att lita på den mätningen? Tanken är nog rätt annars, och för ren besöksstatistik kan det vara en framkomlig väg. Det finns ju duktigt dyra sådana (KIA index), men om både säljare och köpare är väl insatta i hur något visst enklare mätningssystem fungerar, och vad dess siffror betyder i realiteten, så kan man komma överens kring det också.

Citat:
- Ge kunderna en egen kundarea där de kan följa utvecklingen "av vår klickstatistik" till deras site. Något som många av er säkert redan har.
Ja, det praktiseras flitigt. Dock skulle fusk kunna förekomma då också, men först och främst bör köpare och säljare känna ett förtroende för varandra innan man ens drar igång. Finns misstroende från början så blir det ofta mer problem än vad det ger i pengar.

För övrigt är fastprisavtal väldigt bra. Administrativt billigare kan ingenting bli. Bygger dock väldigt mycket på förtroende som byggs upp av att man som köpare har fått tagit del av webbplatsägerens historik, statistik och intentioner.

Citat:
Gör det nån skillnad om man leverar användaren direkt till siten med en snygg och snäll url (sidanomdetta.asp) som referrer jämfört med redirect via bannerräknarsida (bannerhit.asp?bannerid=4654564)
Det är ju inte ovanligt att annonseringen, särskilt då det gäller textannonser, har två syften; dels att få presumtiva kunder via annonser och dels att få "PR" (främst Google PR, och främst i syfte att komma högre i Googles söksvar, SEO helt enkelt). Då spelar det stor roll hur du länkar till annonsören.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-12, 13:59 #6
roxpace roxpace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 28
roxpace roxpace är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 28
Detta nya Google bloginlägget är intressant av Google själva där de förklarar lite i enkelhet annonsrankning.

http://adsense.blogspot.com/2006/02/...explained.html
roxpace är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017