FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena,
någon som satt upp trådlöst nätverk för att slippa alla sladdar? Det gäller en stor ganska öppen lokal 200-300 kvm, uppåt 25 arbetsstationer. De flesta på kontoret är säljare som sitter och pratar i trådlösa telefoner, kan det störa internetuppkopplingen. Några med erfarenhet, tips eller ideer? Vilka märken/grejjor borde man köpa. Har kikat på: NETGEAR WPN824IS RANGEMAX W-LAN ROUTER 11G samt NETGEAR WG111 WIRELESS USB ADAPTER Tror ni det fungerar bra? /D |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
USB? Usch.. belasta processorn i onödan.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Skulle sattsat på något bättre utrusstning om det är viktiga saker som kontor som Cisco/Proxim.
Om det är öppen lokal ska det nog inte vara problem om du sätter den bra som mitten, kanske extra antenn skulle göra det bättre. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Absolut något som Cisco Systems ligger bakom, enligt mina erfarenheter är dem bästa alternativet, sedan kanske någon med utbytbara antenner ifall det inte skulle räcka till med signalstyrka
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Att tänka på med trådlösa nätverk är att flera användare på en basstation sänker hastigheten för de andra.
Försök dela upp med flera basstationer (i samma nät, tre är väl lagom) så varje klient har 54mbit eller så nära det som möjligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
För en gångs skull håller jag helt med Patrik. Det är sällan, under "normalt" jobb, som bandbredden på LAN/WLANet upplevs som ett problem.
Dessutom får man aldrig ens i närheten av 54MBit på ett sådant nätverk ens som ensam användare. Jag har inte gjort några verkliga tester med 54MBit men ett 11Mbit med WEP påslaget gav 3Mbit en bra dag. Utan WEP ungefär det dubbla. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla tipsen, beställer nog lite grejjer idag, något bandbreddskrävande skall ej att köras så det oroar jag mig inte för.
Jag funderade mest på döda zoner, svag signalstyrka, störningar och att den skulle gå upp och ner som en jojjo eller att det blir knas för att man är för många på en gång! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Oftast kan du få ut nästan hela kapaciteten av wlanet ska klara om du kör riktigt utrusstning och inte något budget saker. Då vid "fri sikt".
Då du sa att det var så pass öppen lokal ska det nog inte vara några problem om då inte några burkar står bakom en blyvägg eller liknande. Men skulle nog sattsat på en extra antenn. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|