FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag äger och driver en nischad community sedan 6 månader tillbaka. Medlemsantalet är idag 1300 men förväntas öka till över 10.000 om ett år. Aktiviteten är relativt hög, över 25% av medlemmarna loggar in dagligen och det är ofta över 50 personer online samtidigt. Eftersom vi vill rikta denna sajt inte bara till svenskar så har vi ingen personnummerkontroll, då detta saknas i andra länder.
I takt med att antalet medlemmar ökar så ökar även problemen. Tekniskt fungerar det tillfredsställande, men en viss procent jobbiga medlemmar orsakar en hel del strul. I vårt Adminsystem kan vi blockera konton och IP-adresser. Problemen uppstår när en medlem byter IP-adress och kommer tillbaka med ett helt nytt konto. Att blockera en IP-adress fungerar helt OK i många fall, men det blir allt vanligare att olika medlemmar har samma IP. Det kan bero på att man surfar från t.ex. skolor, internet caféer, företag eller kanske även hemifrån bakom en router. Det blir allt vanligare att vi står helt tandlösa inför en grupp jobbiga medlemmar som återkommer med nya konton utan att vi kan sätta stopp för det. Min fråga nu är följande, hur gör de stora community-sajterna egentligen? Hur hanterar de detta problem? De flesta svenska sajterna har ju personnummerkontroll men dessa kan ju med enkelhet förfalskas. Har någon ett bra förslag på vad man kan göra? Finns det någon teknisk lösning som kan implementeras för att minska detta? Vi har funderat på att låta nya medlemmar skicka in ett 5 kronors sms vid skapande av kontot och därmed binda mobilnumret till användaren. Det kommer definitvt att minska ovanstående problem, men vi tror att många kommer att dra sig tillbaka från att registrera sig då det blir avgiftsbelagt. Dessutom vill vi rikta oss mot alla möjliga länder och Premium SMS finns förmodligen inte överallt eller kräver en hel del avtal med olika leverantörer för att åstadkomma en så bra täckning som möjligt. Vi kan inte vara de första som stöter på dessa problem. Har någon erfarenhet inom detta område? Finns det rekommendationer på vad man bör göra? Andra lösningar som man bör testa, eller saker som vi har missat? Tacksam för hjälp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
PSMS finns via Cellsynt i stora delar i Europa (se deras sida).
Det finns även psms som kostar något utan enbart operatörens avgift. Visst saker har en tendens till att bli mer seriöst när det börjar kosta det kan nog alla här hålla med om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi driver även en nischad community sedan över 2 år tillbaka, och med takt att antalet medlemmar ökar så ökar givetvis problemen som du säger. Av erfarenhet så minskar problemen betydligt om medlemskapet kostar pengar, även om det är en liten symbolisk summa på endast några kronor.
2 konkreta råd: 1. Ta betalt 3-5 kronor för aktivering av medlemskap. Medför mindre antal medlemmar, men fler seriösa medlemmar. Om du planerar att ta betalt för mervärdetjänster i framtiden så lär du inte förlora på detta eftersom medlemmarna redan har betalat en gång är de mer köpbenägna. Om du däremot tror att du kan tjäna mer på annonsering, och betydligt fler registrerar sig när det inte kostar pengar och servrarna klarar av det, då kanske inte detta är det bästa alternativet. 2. Använd cookies för att minska "multies" Skapa en unik cookie när någon besöker hemsidan. Om besökaren redan besökt webbplatsen och erhållit en cookie, skapa inte en ny. Skapa endast en ny unik cookie om besökaren (webbläsaren) inte redan har någon. När ni sedan stänger av en användare blockerar ni även den unika cookien från att registrera sig igen. Då hjälper det inte att användaren byter IP-adress. Visserligen är det väldigt enkelt att komma undan detta genom att använda en annan webbläsare eller rensa cookies innan man registrerar sig igen, men det är inte alla som tänker på detta, så det kommer hjälpa till mer än man tror. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
5 kr är ett väldigt litet belopp men man blir förvånad över hur många som skippar registreringen för den lilla summan. Själv har jag en gratis sms tjänst där det kostar 5 kr bli medlem. Trots att jag i klartext under hela registreringsprocessen skriver att det kostar 5 kr att bli medlem, är det ungefär 10-20% av dom som registrerar sig på hemsidan som sedan fullföljer och aktiverar sitt medlemskap genom att skicka ett 5 kr SMS. Men det är helt klart ett bra sätt att filtrera bort mycket "skit".
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Däremot en liten summa via SMS för registrering, ja, det fungerar mycket bättre! Få personer är beredda att betala för att förstöra, och om man sedan dessutom blockerar mobilnummer som tillhör personer som blivit avstängda så... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för de intressanta svaren, speciellt Tino's och Robertsson's. Som ni själva bekräftar det jag är rädd för är att många kommer att tveka vid medlemsaktivering då det kostar pengar. Frågan är, hur gör de stora community-sajterna, de tar ju inte betalt för aktivering så hur sköter de den stora mängd jobbiga medlemmar? Har de ens kontroll över medlemmarna eller låter dem alla härja fritt? Känner någon till någon community-sajt som tar betalt för aktivering? Tipsa gärna!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lunarstorm kräver korrekt personnummer vid registrering. Dom lagrar det dock inte utan använder det bara för att se till att kontrollsiffrorna stämmer. Någon som testat detta? Det tar ju bara 20 sekunder att hitta en personnummergenerator på internet.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Är du beredd att ta en kostnad själv så kanske du kan ha så att du tvingar alla att registrera sitt mobiltelefonnummer som du sedan skickar ett SMS med ett unikt registreringsnummer till som de måste skriva in på webbsidan för att fullfölja registreringen. Sedan tillåter du bara ett konto per mobiltelefonnummer.
Problemet är väl då att alla måste ha en mobiltelefon, men det är väl samma sak som med att användaren själv måste registrera sig genom att skicka SMS:et. Ett annat problem är ju om det missbrukas men där kan du ju åtminstone lägga in en del IP-spärrar + cookies för att hindra det. Går kanske att kombinera en sådan lösning med t.ex. alternativ där man kan använda email + personnummer för den som föredrar det.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] . |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|