FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
En kund kom med en broschyr som han beställt hos en grafisk designer och bad mig göra en hemsida i samma stil för att den skulle passa med företagets grafiska profil. Jag gjorde som jag blev ombedd och nu har kunden blivit uppringd av designföretaget som säger att dom har rättigheterna till layouten och vi har gjort fel.
Nu har jag inte hunnit göra några djupare efterforskningar i min kunds avtal med designföretaget, men jag vill i alla fall höra med er på WN vad som är praxis i detta fall. Jag tycker på ett sätt att min kund har köpt och betalt för designen. Borde det inte va han som har rättigheterna då? På broschyren i fråga står det Copyright: [min kunds företag] | Design: [designföretaget] Jag tänker inte bråka om detta hur som helst, men vill ändå lära mig hur branschen ska fungera. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Intressant, sitter själv och hjälper en kund att bygga en sajt som grundar sig på utseendet på deras broschyr.
Antar att det beror lite på hur avtalet med designföretaget ser ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
"Vi fick bara en offert som vi sa ja till", säger kunden. Han minns inte något finstilt och har inte letat fram papperet ännu (det är ännu helg här i norrland
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tror nog att en koll på avtalet behövs.
Spontant känns det som att om designfirman har fått uppdrag att utforma företagets hela grafiska profil så skall materialet kunna användas även på webbplatsen. Men om de bara fått uppdraget att utforma en broschyr så har de rätt i att designen inte kan användas på sidan. Edit: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tja det beror på vad som avtalats.. det här är saker som rör immterialrätten.. det är lågt ifrån säkert att man köper rätten att göra annat än bara anväda den på ett ställe.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
-Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är en skillnad mellan att ha copyright på något och att använda det materialet i andra icke avtalade sammanhang.
Jag vill nog hävda att om du gör hemsidesdesign till ett företag så kan det företaget inte helt fritt sälja/ge bort den designen till andra företag. Om de säljer den eller använder till ett dotterbolag är oväsentligt. Detta under förutsättning att det inte avtalats om annat dvs att kunden helt fritt får använda designen till vad han vill. Bara för att du köper en film eller cd-skiva (och därmed skaffat ägandet av den) har du ingen rätt att sprida den vidare. Med fotografier finns ett liknande förfaringssätt. En fotograf kan sälja en bild till en tidning och låta den tidningen sälja bilden vidare med ensamrätt eller så kan ha sälja den till fler tidningar. Ingen tidning får sälja bilden vidare om inte avtal gjorts med fotografen om detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ja, jag var nog lite snett ute där märker jag.. jag uppfattade det som Copyright i att, det är vi som gjort den... vet inte riktigt hur jag tänkte, men nu när jag läst era andra inlägg så klarnar det lite
![]() -Martin |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|