Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Seriösa / Vettiga webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-05, 23:43 #1
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Snackas här och där om seriösa webbhotell, leverantörer och hur man bör vara för att vara seriös.

När blir ett webbhotell seriöst/vettigt ?

Fyll tråden nu med vad ni tycker, jag är enormt intresserad då man dyker på saker i nästan varje tråd numera som innehåller ordet seriös, vettig, bra

Onekligen finns ju skilda uppfattningar om vad/när det går att kalla ett företag för seriöst, tänkte få en smak av vad breda massan har för krav

Shoot!
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 00:27 #2
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
* Låga ping-tider
* Hög uptime
* Snabb, trevlig och kunnig support
* Servrar placerade i Sverige
* Erbjuder MySQL-databaser
* Erbjuder domäner till vettiga priser
* Man får vad man betalar för
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 01:02 #3
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Som spindeln säger
* Sidan skall laddas snabbt, många webbhotell lyckas ej lika bra som andra.
* Hög uptime, irriterande när man försöker uppdatera en sida som inte går att nå.
* Snabba, trevliga samt hjälpande svar från supporten.
* Domäner som reggas genom webhotellet skall nämna köparen som ägare.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 03:41 #4
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
IMHO:
Ett webbhotell är seriöst när de ställer upp på kunden i vått och torrt samt är ärliga i sina kundkontakter.

Ett litet exempel: Jag hade förut ett av Sveriges dyraste webbhotell för en av mina sidor (namnger inte webbhotellet här). Massor med ursäkter när webbhotellet inte fungerade, angav friserade siffror på driftstoppsinfon (-en timme eller mer). Och det som fick mig att packa ihop och flytta sidan, var när de svarade att ingen tekniker kunde hjälpa till med en databas som hade blivit utsatt för intrång/sabotage (på över en vecka) för att de var upptagna med tekniskt arbete i serverhallen.

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 06:43 #5
Decibels avatar

Decibels avatar

Är det nåt gällande materialväg ni gör en bedömning på, eller räcker det med att sakerna fungerar dygnet runt ?

Varför jag frågar är för att jag hela tiden ser företag själva proklamera för saker som enligt de själva gör dom seriösa (mig själv inkluderat) så jag klurade lite på vad som egentligen uppfattas som seriöst utifrån kundsynvinkel
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 07:42 #6
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
omid omid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Jag måste säga att jag inte håller med om vissa saker som nämnts tidigare. T.ex. priset har inget att göra om huruvida webbhotellet är seriöst eller inte. Ett webbhotell tar 10 kr i månaden och en annan 100 kr, båda kan vara seriösa aktörer på en marknad och konkurrerar om olika målgrupper.

Skulle min kompis fråga om rekommendationer på vart han ska lägga upp faster gretas hemsida så kommer jag rekommendera den aktör som tar 10 kr per månad.

Jag håller med det pitbull säger, supporten ska alltid se till att tillgodose kundens behov. Själv skulle jag aldrig betala för ett webbhotell utan att först skicka ett par frågot till supporten och se vilken svarstiden är och kvaliten på svaren.
Det är ju ganska simpelt att inse att en support som inte har tid att svara på ett par enkla frågor aldrig kommer kunna ta sig tid att hjälpa till i ett worst case scenario där ens sida har hackats/databasen av misstag raderats eller liknande scenarion där man behöver omedelbar hjälp.
Får man snabba bra svar så betyder det att personalen har tid "till övers" och alltså i kniviga situationer kommer kunna hjälpa till med saker som egentligen är utöver vad man kan kräva. T.ex. om man själv skulle ha orsakat ett problem som man måste ha hjälp med att återställa.

Sedan finns ju andra självklara saker som att servern ska ha hög uptime. Oavsett om man betalar 10 kr i månaden eller 300 kr så vill man ju att både webb och FTP servern ska vara tillgänlig 100%.
omid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 08:27 #7
abrakadabrafems avatar
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
abrakadabrafem abrakadabrafem är inte uppkopplad
Medlem
abrakadabrafems avatar

Det första man tänker på är ju deras egen hemsida. Har dom inte lagt ner mycket arbete på att informera tydligt om vad som gäller eller rentav verkar usla på webbdesign i allmänhet så ser iallafall inte jag dem som speciellt seriösa. Det första intrycket är altid
det viktigaste.

Dessutom tycker jag att det hellre skall vara ett dyrare paket-pris än massa tillägg.
Att erbjuda vissa tjänster obegränsade känns också en aning oseriöst.
abrakadabrafem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 08:48 #8
mathias.ks avatar
mathias.k mathias.k är inte uppkopplad
Nykomling

Nykomling
mathias.ks avatar

När man bedömer ett webhotell som seriöst finns det flera faktorer att kika på. Sedan får man ju själv avgöra vilka som är viktiga. Några som jag kan tycka att man bör kolla är följande vilket är ett minimum som naturligtvis kan byggas på om man har tid och ork att kolla mer:

Kan man svara på nedanstående frågor så kan man nog anta att webhotellet har seriösa avsikter. Beroende på vilka ekonomiska "muskler" man har så blir det lite olika svar naturligtvis men om man har gått igenom dessa så försöker man nog vara seriös.

1) Företaget?
- Anger man adress, telefon org.nr mm?
- Talar man om vad företaget heter och hur länge man har funnits?
- Kan man hitta uppgifter om bokslut mm?
- Vilka försäljningsmetoder använder de?
- Kan man betala med kort och/eller faktura?
- Är man tydliga med vad sakerna kostar? Kommer det fler dolda avgifter?

2) Support
- Svarar man i telefon under dagtid är? (är ju A och O)
- Kan man nås på mail och får svar i rimlig tid, åtmindstone samma dag?
- Innehåller svaren något? Inte bara "kan du beskriva mer?"
- Försöker supporten hjälpa kunden med de de har problem med även om de inte själva kan beskriva det?
- "löser man problemen" och inte hårdnackat drar en gräns vid vad som är supportat och inte?
- Har man teknisk och programmerings kompetens inom de vanliga utvecklingsspråken?
- Kostar supporten något?

3) Teknik
- Har man redundanta internetanslutningar?
- Har man sina egna IP-classer?
- Har man mer än två DNS?
- Ligger DNS-servrana på olika nät?
- Ligger DNS på olika geografiska platser?
- Ligger webservrarna i Sverige?
- Har man mailredundans?
- Har man UPSer för alla?
- Har man strömgeneratorer?
- Har man dagliga backuper?
- Ligger mail, DNS och web på separata system?
- Uptime?

4) Webhotellet
- Stödjer man de valigaste språken?
- Stödjer man FrontPage/sharepoint?
- Får mann installationshjälp av bloggar, CMS etc?
- Hjälper de en att lösa problem med själva siten?
- Hur mycket utrymme får man?
- Finns det begränsningar i bandbreddsutnytjande?
- Kan man få lösenordskyddad mapp?
- Vilka komponenter/CgI-script tillhandahåller man?
- Kan man knyta flera domäner till samma site?

5) Mail
- Stödjer man POP?
- Får man webmail?
- Kan man själv administrera redirects, autosvar etc?
- Kan man själv lägga till mailadresser/epostkonton?

6) Pris
- Tar man ett rimligt pris med tanke på vad man får för pengarna?

Billigast är i alla lägen inte bäst. Brukar jämföra med bilar. En Ferrari anser nog de flesta är en bra bil... men inte om man skall transportera 50 ton apelsiner från Stockholm till Göteborg. ;-) När det kommer till pris skall man först och främst ta reda på vad man vill ha och sedan jämföra de "kandidater" som man hittar och bedömer som seriösa.
mathias.k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 09:16 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det hela beror ju på hur man definierar seriositet.
Om det kostar 1 kr eller 10 000 kr i månaden är inte så mycket mått på seriositet, förutom att det givetvis är svårare att få lönsamhet med små eller obefintliga marginaler. Ett webbhotell som gör vinst kommer förmodligen att finnas kvar, medan verskamheter som drivs med förlust tenderar att försvinna över tid.

/EDIT: hade inte skrivit klart

Pingtiderna i sig är ju inte så intressanta, då är det mer intressant att se hur snabbt sidor laddar.

Att servrarna finns i Norge, Danmark, USA eller något annat ställe behöver inte vara en nackdel. Det beror ju på målgruppen. Däremot kan det vara bra om webbhotellets tekniker faktiskt finns i närheten av hallen.

Givetvis bör kontaktuppgifter till företaget finnas. Bokslut och liknande har jag inte sett ett enda webbhotell som erbjuder sina kunder. I de flesta fall finns de däremot tillgänglga hos Bolagsverket. Däremot bör bolaget inte ha några betalningsanmärkningar.

Programmeringskompetens kanske inte är nödvändig - det har egentligen inte med webbhotellets verksamhet att göra. Lika kunskaper i webdesign - webbhotell tenderas att drivas av tekniker och designerns är oftast något annat än tekniker.

Uptime är givet. PI eller PA-nät kanske inte är fullt nödvändigt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 12:02 #10
mathias.ks avatar
Nykomling

Nykomling
mathias.ks avatar

Som sagt så var min lista inte tänkt som minimikrav eller huggen i sten. Det är helt enkelt aspekter att tänka på som när man kollar dem kan ge en en ganska bra bild av företaget och tjänsten.

Och jag håller helt med dig.

Bolag som tar betalt utan att skinna folk har en tendens att finnas kvar medans de som knapt tar betalt alls ofta försvinner eller gör det i rent syfte att få många kunder för att sälja bolaget.

Placeringen är i sig inte viktig men om företaget sitter i Sverige bör servrarna vara det eftersom det precis som du säger oftas innebär att tekniker och personal kan komma åt dem snabbare. Det är ju faktiskt en hel del saker som kräver fysisk handpåläggning när man driftar webservrar.

Med bokslut menar jag också precis som du säger att de är tillgängliga via bolagsverket eller upplysningstjänst. Dvs att de lämnar in dem och visar att de har kontroll på ekonomin. Det finns ju både ett och två exempel få webhotell som gått ut hårt bara för att hamna i ekonomiska problem.

Programmeringskompetens är i sig inte nödvändig för att kunna drifta servrarna, men
för att kunna ge en bra support. Förvånansvärt många webhotellskunder (som kanske inte käkar HTML till frukost) kan inte skilja på vad som är siten och kodens problem och vad som är webserverns och webhotellets problem. De ser bara att siten inte funkar och blir då snea på webhotellet. För att då kunna ge en god service är det oftast enklare att "bara fixa problemet".

Med "seriös" i detta menas då att man helt enkelt har för avsikt att kunna ta hand om sina kunder och att kunden skall vara nöjd och känna att webhotellet är folk man kan snacka med och som hjälper en.
mathias.k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017