Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Chocknotan efter Göran Persson

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-29, 13:46 #1
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindels avatar

"I mars är det exakt tio år sedan Göran Persson tillträdde. De flesta politiska bedömare och förståsigpåare är ense om att statsministerns dagar vid makten är räknade. Vad lämnar då Göran Persson efter sig? Realtid.se har gjort ett bokslut för regeringen Persson."

Läs vidare på Realtid.se >>

Ja, vad säger man? Gillar personligen "DAB-radion: Digital lekstuga" i artikeln
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 14:18 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Jo var väl ingen nyhet att det är så illa, Sveriges borde ligga rätt högt i att ha sämst regering som bara kan göra landet sämmre.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 15:13 #3
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
daniel234 daniel234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Nu börjar ju valfjäsket komma också. De kommer slänga ut en massa pengar på att få in folk i bidragsjobb så att de försvinner från statistiken. Det kommer totalt 7 nya olika bidrag som lanseras nu i dagarna. Jag tycker det är helt sjukt! Känns som de bara slänger ut en massa skattepengar i onödan som bara är en kortsiktig lösning.
daniel234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 17:22 #4
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by daniel234@Dec 29 2005, 15:13
Nu börjar ju valfjäsket komma också. De kommer slänga ut en massa pengar på att få in folk i bidragsjobb så att de försvinner från statistiken. Det kommer totalt 7 nya olika bidrag som lanseras nu i dagarna. Jag tycker det är helt sjukt! Känns som de bara slänger ut en massa skattepengar i onödan som bara är en kortsiktig lösning.
Det gör de också... Såvitt jag vet har jag aldrig varit med om en politiker som tänkt långsiktigt och hamnat som stadsminister. De ser alltid enbart till sin egen mandatperiod som är på 4-8år (oftast) istället för att börja bygga på något VETTIGT som framtida ministrar kan ta över och bygga vidare på efterhand, så vi kommer någonvart.

Just nu känns det bara som vi står och stampar på en och samma punkt istället för att föra samhället vidare och utvecklars. Vare sig det är en socialdemokrat, moderat eller vad det än är som sitter i regeringen så verkar de ha väldigt snarlika uppväxter och samma prioriteringar samt värderingar.

Det är nog det som gör att många ungdomar inte alls röstar för det finns knappt någon skillnad mellan de olika, de syns och hörs bara under kampanjerna för att sedan försvinna och tyvärr inte ens i närheten leva upp till det de en gång "lovat" dyrt och heligt... Samma visa varje gång dessvärre...

- Aningen OT, men kände för att skriva av mig
Motargumentera mig gärna. Jag ÖNSKAR och VILL gärna ha fel på detta ämnet, men det verkar inte så...
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 18:07 #5
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Det gör de också... Såvitt jag vet har jag aldrig varit med om en politiker som tänkt långsiktigt och hamnat som stadsminister. De ser alltid enbart till sin egen mandatperiod som är på 4-8år (oftast) istället för att börja bygga på något VETTIGT som framtida ministrar kan ta över och bygga vidare på efterhand, så vi kommer någonvart.
Stadsministern är inte ensam om att besluta.. vi har en regering och riksdag där beslut fattas i demokratisk ordning. Vi har vidare parlamentarism, tillskillnad från tex USA.. Det är lite lustigt när man skäller på stadsministern som boven i dramat när det inte är så det fungerar. Hade det varit i usa så hade jag håll med, där är makten samlad hos stadschefen.
Citat:

Just nu känns det bara som vi står och stampar på en och samma punkt istället för att föra samhället vidare och utvecklars. Vare sig det är en socialdemokrat, moderat eller vad det än är som sitter i regeringen så verkar de ha väldigt snarlika uppväxter och samma prioriteringar samt värderingar.
Det är ju rena spekulationer. Vad vill du ska inträffa? revolution? vad vet du egentligen om hur mycket som faktiskt har beslutats under de år du menar inget har gjorts? Vi har inga norska oljereserver som kan trolla bort stadsskulden. Vi har dessutom ett demokratiskt-politiskt system som är uppbyggt för att stora omvälvande förändringar ej ska enkelt kunna inträffa. Det blir inga stora skillnader på ett fåtal år vid makten. Det tar mer tid än så, det är själva iden, så att folket kan rösta bort felaktig makt. Men visst är det sant att de har samma uppväxter, bakgrunder osv.. de flesta av dem är ju yrkespolitiker och har aldrig sett en riktig arbetssituation från insidan. Det är ett problem som är befattat med saker som hur makt och inflytande fördelar sig inom samhället. Det är ett problem helt klart.

Citat:

Det är nog det som gör att många ungdomar inte alls röstar för det finns knappt någon skillnad mellan de olika, de syns och hörs bara under kampanjerna för att sedan försvinna och tyvärr inte ens i närheten leva upp till det de en gång "lovat" dyrt och heligt... Samma visa varje gång dessvärre...
Återigen enligt mig en följd av att inte orka sätta sig in. I grund och botten handlar valet inte om sakfrågor. Inte nånsin. Det är ju fundamentala skillnader i åsikter mellan blocken.. skillnader som sedan genomsyrar alla beslut som kommer att fattas.. Att gnälla på att det inte finsn skillnad säger bara att man inte orkat ta ställning.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 18:12 #6
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
I mars är det exakt tio år sedan Göran Persson tillträdde. De flesta politiska bedömare och förståsigpåare är ense om att statsministerns dagar vid makten är räknade. Vad lämnar då Göran Persson efter sig? Realtid.se har gjort ett bokslut för regeringen Persson.
http://www.realtid.se/ArticlePages/200512/...ltid544.dbp.asp

Ja, vad säger man? Gillar personligen DAB-radion: Digital lekstuga i artikeln
Citat:
I mars är det exakt tio år sedan Göran Persson tillträdde. De flesta politiska bedömare och förståsigpåare är ense om att statsministerns dagar vid makten är räknade. Vad lämnar då Göran Persson efter sig? Realtid.se har gjort ett bokslut för regeringen Persson.
http://www.realtid.se/ArticlePages/200512/...ltid544.dbp.asp

Ja, vad säger man? Gillar personligen DAB-radion: Digital lekstuga i artikeln
B.la. därför det högra blocket kommer stå som vinnare i september 2006...
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 20:58 #7
Spindels avatar

Spindels avatar

Starweb: Kan till viss del hålla med dig. Håller defenitivt med dig om att det regeringen ser efter just nu är så att de klarar sig några perioder till.

Men när det gäller att alla partier tycker likadant kan jag inte riktigt hålla med om. Däremot har ju exempelvis Moderaterna närmat sig Sossarna allt mer men det är knappast för att de gillar Sossarna utan för att de vill få möjligheten att ta över makten. Jag menar, trots alla fiaskon Sossarna ställer till med ligger de ändå på över 30% av rösterna. Det är ju nästan skandal!

Svenskar har på något sätt blivit hjärntvättade om att vi är bäst i världen och om Sossarna blir av med makten kommer allt gå åt h-vete när inte Staten kan hjälpa alla svaga, sjuka och arbetslösa i samhället. De som röstar på Sossarna gör det nästan av ren princip. Min mor är en tvättäkta Sosse och trots att hon inte gillar hur systemet ser ut idag röstar hon ändå på Sossarna. Hon brukar motivera det med att Moderaterna gör bara rika rikare och fattiga fattigare... Försökte övertala henne lite att det inte blir bättre med Sossarna men fick i princip svaret "Då röstar jag hellre blankt då".

Istället för att ha det valsystem vi har idag borde man ha något i stil med:
Är du nöjd med sjukvården?
J/N
Är du nöjd med polisen?
J/N
Är du nöjd med skolan?
J/N
Är du nöjd med skatten?
J/N

Om det hade sett ut så och att om X antal röstade Nej så skulle Sossarna försvinna. Är det ens någon som svarar Ja på sådana frågor? Som sagt, möjligtvis de som är hjärntvättade...
Oläst 2005-12-30, 08:23 #8
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Citat:
Originally posted by Spindel@Dec 29 2005, 20:58
Men när det gäller att alla partier tycker likadant kan jag inte riktigt hålla med om. Däremot har ju exempelvis Moderaterna närmat sig Sossarna allt mer men det är knappast för att de gillar Sossarna utan för att de vill få möjligheten att ta över makten.
Kallas inte det för falsk marknadsföring? :unsure:
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-30, 11:49 #9
Spindels avatar

Spindels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tobab
Citat:
Men när det gäller att alla partier tycker likadant kan jag inte riktigt hålla med om. Däremot har ju exempelvis Moderaterna närmat sig Sossarna allt mer men det är knappast för att de gillar Sossarna utan för att de vill få möjligheten att ta över makten.
Kallas inte det för falsk marknadsföring? :unsure:
Inte i politiken i alla fall. I så fall hade ju alla Sossar suttit i fängelse för falsk marknadsföring.
Oläst 2005-12-30, 11:54 #10
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Det är så j-a långtråkigt med alla dessa "gnäll på sossarna" diskussioner som dyker upp i alla forum.

Jag vet att det är en ot-tråd, men jag kände ändå att jag var tvungen att gnälla lite jag också (fast på er som skriver i tråden )
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017