FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej! Jag har en rätt grundläggande fråga. Jag har funderat på det här med att göra insättningar i företaget, jag tycker det verkar för förmånligt på något sätt
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ditt företag gör enligt exempelet en förlust på 75 000 kr. De 100 000 kr du har satt in i bolaget har du ju redan betalat skatt på en gång; så varför skulle du betala skatt på pengarna igen?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Skatteverket kommer inte köpa det där upplägget mer än kanske första året.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
För att kunna få tillbaka den ingående momsen vid slutet av året måste du ha momsregistreringsbevis. Det räcker inte med att ha ett företag. För att få ett momsregisteringsbevis måste din verksamhet uppfylla vissa kriterer, bland annat Varaktighet.
Detta krav verkar inte stämma överens med din verksamhet. Sedan ska du lämna in en preliminär självdeklaration i samband med registeringsförfarandet. Om du inte har någon försäljning eller verksamhet så blir det rätt svårt att få f-skattesedel och momsregisteringsbevis om du inte fejkar den förväntade omsättningen osv. Om du tänkt driva företaget aktivt på lite sikt kan du säkert ta dig i igenom detta hinder, men om syftet är att "lyfta momsen" och göra avskrivningar på inventarierna utan att bedriva någon egentlig verksamhet så lär du få helt befogade problem. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Som tidigare nämnts, detta håller inte. Ditt företag måste drivas i vinstsyfte. Visst är det ok att göra förlust under något eller några år, men du ska ha i syfte att göra vinst, och med ditt upplägg så är ju det knappast i vinstsyfte som du skapat ditt företag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Och då är ju sannolikheten stor att du i någon form betalat skatt på pengarna du tjänat. :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||