FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag vänder mig i första hand till er som läser forumet Sökmotorpositionering, men det här är en fråga som är angelägen för alla som jobbar med webben.
Open Directory Project har alltsedan 1990-talet setts som Internets bästa och starkaste länkkatalog. Den har bra "rykte" hos såväl sökmotorerna, som hos enskilda användare - både vanliga surfare och webbutvecklare. De sista åren har dock kvaliteten sjunkit avsevärt. Open Directory Projects svenska del innehåller idag en uppsjö brutna, adekvata länkar och länkar till inaktuellt och flyttat innehåll. I allt för många kategorier saknas redaktörer och ansvariga. Upprepade kontaktförsök i syfte att hjälpa redaktörerna att upprätthålla kvalitet på katalogens innehåll resulterar sällan i handling, ofta inte ens i något svar. Inte ens när man försöker kontakta de i toppen, som har mest ansvar. Jag har både hört från andra håll och själv erfarit att redaktörer, som är representanter från näringslivet, väljer att inte ta in konkurrenter i sin kategori och liknande beteende. Någon annan som har liknande eller andra erfarenheter? Rätta mig om jag har fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Har väl inga direkta erfarenheter av OOP men det är ingen hög kvalité på arkivet i mitt tycke. Redaktörerna har kanske för mycket att göra eller så bryr de sig inte om att svara på mail?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Nobody, det är sant som du säger.
Det finns dock fall där positiva händelser inträffar så man ska inte dra det över en kam men jag tycker det är synd att katalogen är en start faktor i sökmotorernas algo och samtidigt så svårt att få med sin sida eller alla dessa historier om hur korrupt det är. Ska bli intressant att se hur DMOZ utvecklar sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
VIP
|
tror inte dmoz finns kvar överhuvudtaget om 2 år.. den är döende.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag blev listad!!
Det måste ha hänt alldeles nyss eller de senaste dagarna. Kanske på grund av denna tråd ?? Jag tackar den vänliga själen från hela mitt hjärta !! EDIT: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Gjorde en ändring i SEO-syfte i Dmoz för några veckor sedan....
använde ordet Webdesign i den nya beskrivningen av vår sida men redaktören tog sig friheten att ändra det till weBBdesign Detta fick effekten att vi "ramlade" ett par placeringar efter att framför allt google hade plockat den nya beskrivningen hos Dmoz... Fruktansvärt irriterande när man ligger bra till och att man ser minskad trafik svart på vitt i sidans statistik. Men som ovan skrivet ska det bli spännande att följa utvecklingen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
Webbdesign är svensk stavning. Ni har nog vissa poäng med kvaliteten på ODP men glöm inte att det är stenhård kontroll av redaktörer. Det är inte lätt att kvalificera sig, minsta misstag leder till avstängning eller att du inte blir antagen som redaktör. Detta med att DMOZ skulle vara borta om 2 år tror jag inte på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Odp kommer inte att vara borta om två år, möjligen i annan form men det tror jag inte heller, gaska ointressant vad jag tror också.
Alla som tycker det är kasst varför inte försöka att bli redaktörer och göra något åt det ?? /Ove |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|