Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ny webbtjänst visar basstationer för mobiltelefoni

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-20, 15:27 #1
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Flitig postare

Post- och telestyrelsen, PTS, öppnar idag webbtjänsten Sändarkartan, där alla svenskar kan söka efter basstationer (radiosändare) för mobiltelefoni i sitt närområde.

Sändarkartan visar basstationer för de mobilnät som används av allmänheten: NMT 450, GSM och UMTS/3G. Uppgifterna kommer från PTS tillståndsregister för basstationer för mobiltelefoni. Det är mobiloperatörerna som rapporterar in uppgifter om sina basstationer till PTS.

Förutom placering av basstationer visar Sändarkartan antennhöjd, antennriktning och effekt för varje enskild sändare.

PTS ansvarar för att fördela radiospektrum i Sverige och för att ge tillstånd för radiosändare. Webbtjänsten finns här.

http://e-tjanster.pts.se/Map/

Grym tjänst!
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-20, 15:48 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Mycket häftigt... Nu vet jag varför jag inte har nån mobiltäckning hemma... Inga mobilmaster så långt ögat kan nå och ändå bor jag bara 12 km från sergels torg fågelvägen

Intressant att man kan klicka på prickarna och se sändareffekt. Vissa sänder med 10W och andra med 1500W... Viss skillnad.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-20, 20:26 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Fin tjänst, men mer risk att sådana idioter som inte gillar gsm/3g kommer vara där och såga ner skiten.

Sedan verkar det fattas mycket, för om man kollar mindre städer etc så hittar man inga sändare även att man borde kunna se vilka som finns i en hel stad.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-20, 21:03 #4
Flitig postare

Flitig postare

Sändrarna är inte så tydligt markerade. Finns bara i 200 meters-vyn. Det kan vara svårt att se sändare i mindre städer. Lätt att missa dom.

Jag tror inte folk kommer att såga ner master i större utsträckning än vad som skett hittils.

Dessutom, analog-tv är avsevärt mycket mer strålande än dessa master!
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-20, 21:47 #5

Jo jag vet att analog-tv sänder högre watt men är skildnad på låga och höga frekvensker (microstråling). Så om man skulle använda samma watt i en microvågsung har och låg frekvens som analog-tv så skulle du kunna stoppa in huvudet i micron mer eller mindre.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-21, 08:40 #6
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by robertsson@Dec 20 2005, 16:48
Mycket häftigt... Nu vet jag varför jag inte har nån mobiltäckning hemma... Inga mobilmaster så långt ögat kan nå och ändå bor jag bara 12 km från sergels torg fågelvägen

Intressant att man kan klicka på prickarna och se sändareffekt. Vissa sänder med 10W och andra med 1500W... Viss skillnad.
Nja, så enkelt är det inte att mata basstationen med mer effekt. Varför tror du att vissa sänder med mindre effekt?

a) för att spara ström
B) för att effekten optimeras mot cellplaneringen som är en komplicerad process där man måste undvika interferens mellan olika basstationer som använder samma frekvens.

En annan grej som jag provat som vanligtvis "vanliga dödliga" inte får prova på är att köra TEMS. När jag jobbade på Ericsson i Linköping (och bodde i Motala), hade jag lånat en TEMS-telefon, vilket är i princip en vanlig telefon med mjukvara för, låt oss kalla det "debugging". Man ansluter den till en PC. Mjukvaran i PC-n hämtar data från telefonen och berättar om ALLT du vill ha reda på. Vad cellen heter, vad basstationen har för effekt, vad styrkan är. En röst talar om när du gör en "cell reselection" ifall du inte pratar i telefonen. En röst talar om när du gör en location update. Alltså, all aktivitet en telefon gör när du pratar eller när den är avstängd.

Den tog jag med mig hem på bussen. Gissa om det var kul. (Ja folk tittade lite konstigt när man sitter med en lapptop som pratar, och en telefon ansluten med tjock svart kabel till lapptopen).

Sen hade jag data sparat som jag kunde hemma analysera och i princip ringa in till Telia. Det var en del celler som behövdes planeras om. Men en gubbe på jobbet sa att Telia inte ser så gott på folk som ringer in och säger att deras celler var felplanerade. Deras motivering är "TEMS är inte för vanligt folk".
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-21, 08:56 #7

Jag har aldrig påstått att det bara är mata med mer effekt, jag vet mycket väl hur cellplanering fungerar.
Vad jag menade med mitt inlägg är att jag bor så nära stockholm city där täckningskartorna har som mest färg och ändå saknar jag täckning helt och hållet.

Jag trodde inte diffade så mycket som 10W till 1500W och kanske mer, med tanke på att telefonerna sänder med max 2W. Kolla t.ex. på kartan på Telias huvudkontor i Farsta. Först finns det en mast placerad på hög höjd med hög effekt sedan finns det 2 master på marknivå med låg effekt. Den stora sändaren står för täckningen i området och de 2 små förbättrar kapaciteten på telias huvudkontor.

För övrigt kunde man på många Nokia telefoner för några år sedan slå på en "monitor-meny" där man kunde få en hel del tekniska data om mobilnätet
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-22, 15:32 #8
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Jävla 3G mast på mitt hus *såga ner*
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-22, 17:13 #9
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
På min svärmors hustak finns en 3g-mast, den var inte med på kartan.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-22, 21:47 #10
jon jon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
jon jon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
En bra bok om 3G (och gsm) är "Spelet om 3G".

Här är ett kort utdrag ur boken.
"I en studie publicerad 2002, studerades 13 mäns spermiekvallitet då det gäller spermiernas rörlighet. Dels studerades spemiernas rörlighet efer att männen inte använt mobiltelefoner under fem dagar. Denna analys jämfördes sedan med kvalliten på spermierna sedan männen 4 veckor senare burit mobiltelefon vid bältet i 5 dagar och använt telefonen intensivt. Här fann forskarna att männen efter mobiltelefonanvändande i 5 dagar fick lägre antal spermier som rörde sig snabbt samtidigt som andelen spermier som rörde sig långsamt ökade."

Det har iallafall fått mig att inte ha telefonen i fickan lika mycket...

http://www.adlibris.se/product.aspx?...CTA0&checked=1
jon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017