FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hejsan
Någon som har erfarenhet av att köpa upp befintliga och aktiva AB? Hur har ni gjort med finansen till detta?.. Jag är intresserad av ett bolag som är aktivt, med kundstock, "normala" skulder, men inte dierekt marknadsfört p.g.a bristande intresse.. Jag kommer kontakta banken idag angående finansiering av detta köp, men grejjen är den att jag helst vill att banken finansierar hela köpet. Det vill säga startkapitalet. Är det svårt att få igenom ett sådant önskemål? Bolaget gav positivt resultat föregående år och det med goda marginaler om man säger så, så att amortera på bankfinansieringen bör gå relativt snabbt. Kanske ser banken detta som något negativt då dom helst ser ett långsiktigt "samarbete" där dom får in sina räntepengar? Tacksam för lite delaktigheter av era erfarenheter... Edit// Rubriken "finanskapital" borde kanske varit "startkapital" (Moderator?) Fixat! /T |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har själv varit inblandad i uppköpsprocessen när Easpoint handlade först Crystone och sedan Digikom. I det senare fallet träffade vi vår kontaktperson på SEB och hörde oss för vad som krävdes för att få låna ett par miljoner och hur banken såg på det helt allmännt. Bland annat krävde SEB förtur vid konkurs, pantsättning och personlig borgen.
Jag noterade att senaste numret av gratistidningen Du & Co (bör finnas att hämta på närmaste postkontor) har en artikel med rubriken "konsten att köpa ett företag". Jag har ännu inte haft tid att läsa artikeln. Men jag tror alltså att det är mycket svårt att få banken att finanisera det hela. Det låter som du är ute efter riskkapital och då är det inte bank du ska vända dig till.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, förtur, borgen och säkerheter får man väl kanske räkna med. Men i detta fallet så handlar det max om en halv till en miljon. Bolaget som jag är intresserad av ligger i utvecklingsprocessen med stor potential, och skulle fungera väl som komplement till mitt egna företag..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det som avgör är nog till stor del på hur kreditvärdig banken anser att du är och vilka säkerheter du kan ställa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
banken brukar kräva att man sätter in 20% av köpesumman själv, och att en revisor granskar bolaget innan. men allt är ju förhandlingsbart.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ja, har man en villa som är betald så kan den säkert vara säkerhet för de beloppen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Som Niclas menade på, så brukar man max (beroende på bank) få låna upp till 90% (Nordea) av marknadsvärdet. Detta tror jag även gäller denna typ av lån.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|