FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Sitter och lär mig de nya finesserna i ASP.Net 2.0 och då särskilt hur man bygger menyer från en XML sitemap.
Nu undrar jag hur man gör för att skapa en dynamisk XML-fil byggd av data från en databas. Jag har alla mina "sidor" som poster i en databas och vill kunna skapa menyer som länkar till dessa och som ändras om man lägger till nya/tar bort gamla sidor. Jag jobbar med ASP.Net i VB och hittar inget bra om detta på nätet. Någon som kan detta eller vet var man kan leta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan serialisera ner objekt till disk som xml-filer med ramverket, kolla i System.Xml så hittar du en massa nyttigt där. Surfa gärna in på pellesoft.se, där kan (ibland) bra svar erhållas på sådana här frågor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns säkert flera sätt, men jag brukar använda mej av något i stil med
Kod:
XmlDocument xmlDoc = new XmlDocument(); xmlDoc.Load(sökväg till xml fil); XmlNode n = xmlDoc.SelectSingleNode( elementet som skall skrivas, xpath form ); n.InnerText = värdet; xmlDoc.Save(xmlPath); Jag skulle dock inte använda .nets färdiga menyvarianter. De bygger på tabell-layout och strider mot nuvarande best-practises vad gäller design och struktur. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|