FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Min svåger driver enskild firma som byggare. Nu vill jag ge honom 50 000 kr.
Hur gör jag detta på bästa sätt så han får så mycket som möjligt och (viktigt) ärligt sätt för han är ärligheten själv så inga skumma förslag ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Gåva skattefritt, om det handlar om att du ska ge han 50k utan han utfört något jobb för dig eller ger dig något tillbaka.
Vill han sedan få in pengarna i "företaget" kan han sätta in det som egen insättning. Men detta funkar ju bara om det är en ren gåva utan motprestation. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, det är en gåva... När gäller gåvoskatten? Fick för mig att han får betala skatt på de, lite därför jag frågar här.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Finns ingen gåvoskatt eller arvsskatt längre i Sverige.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det var drygt tio år sedan gåvoskatten togs bort. Däremot så kan ni säkerligen bli granskade i och med att han driver byggfirma så han bör inte ha gjort något större arbete hemma hos er om ni vill vara säkra på att slippa bekymmer.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för era svar! Det blir som gåva då. Hade för mig att gåvoskatten fortfarande fanns, eller så har jag väl läst att den ska komma tillbaka. Iaf så blir det en gåva sedan får han använda det till företaget eller ej.
Tartar: Han har aldrig gjort något hos oss mot betalning, så det är lugna puckar ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Skrev kanske lite dumt, men han har aldrig gjort något mot betalning. Bara hjälpt mig mekka med bilen en gång och bytade generator. Annars inget.. El eller bygg har han aldrig fixat här. Bor i lgh och vaktmästarna är hjälpsamma.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() Det låter som om SKV inte skulle ha något att hämta så kör på med gåva. |