FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Har en sida där man utför quizar, det finns en quiz som är HELT gratis! resten kostar... (det är just dessa som användaren egentligen är intresserad av)... quizen som är gratis är bara ett litet smakprov. Nu vill jag presentera priset... men hur gör jag det utan att skrämma bort användaren/kunden? Konkurrenten har gömt sitt pris helt och hållet, och presenteras inte förrens man är medlem/inloggat. (Detta känner jag är som att skrämma kunden, när hen väl loggar in, eller är jag ute och cyklar?) så till frågan... Eftersom en quiz är gratis, borde jag skylta med ordet "GRATIS", eller borde jag faktiskt ge en motivering till våra priser, varför de tåls att jämföras? Tacksam för att motiverad svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur motiverar du att det ska kosta pengar att göra en quiz? Vad får kunderna ut av det hela? Om vi börjar i den änden, kan vi gå vidare för att få fram ett rimligt pris...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Smakprovet bör inte vara sämre än tjänsten/varan som du säljer. Locka aldrig kunder med någonting som kunden inte vill ha, eller som riskerar att göra kunden besviken.
Angående att ta betalt. Vad som alltid fungerar är att erbjuda kunden flera alternativ, men där ett av alternativen är uppenbart mycket bättre än de andra. Jag har aldrig sålt quizar, men jag kan ge dig ett konkret exempel inom e-handel: Du är e-handlare och vill ta ut en fakturaavgift (det kommer kunderna inte att gilla). Erbjuder du faktura som betalningsalternativ och du tar ut en avgift på 19 kr, så kommer kunderna uppleva det som att du försöker att skinna dem. Men om du samtidigt erbjuder kunden att betala mot postförskott till en kostnad av 69 kr, så kommer samma kunder att uppleva fakturaavgiften som rena klippet. Man ska inte vara rädd för att ta ut avgifter. Man måste bara se till att kamouflera de faktiska avgifterna bakom ännu högre avgifter, som kunderna kan välja bort. Vill du tex sälja ditt quiz för 9.99 daler och 99 % av din målgrupp talar engelska, så erbjuder du ditt quiz på engelska för 9.99 daler och samma quiz på franska och tyska för 49.99 daler. Låt gärna kunden veta att det engelska quizet är subventionerat på något vis. Människor gillar gratiserbjudanden, låga priser och rabatter. Men dyra varor till fullpris upplevs ofta som ännu mer oemotståndliga (så länge som någon annan betalar lejonparten av kostnaden). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|