FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag använder kontantmetoden och förenklat årsbokslut i min Enskilda firma. Vid utgången av 2013 hade jag 30 000 i obetalda fakturor.
I deklarationen är det väldigt enkelt att förså hur jag ska fylla i genom att följa SKV 282-3. Där framgår att dessa inte ska bokföras men de behöver fyllas i på flera ställen i Bokslutsunderlaget, bl.a. i B14A som ger Momsfordran som ska föras till B8. För momsen finns Momsbroschyren, SKV 552 (http://www.skatteverket.se/download/...549/55222+.pdf). Där framgår att man ska redovisa momsen för obetalda fakturor. Innebär det att jag i ruta 5 då ska fylla i 2013 års bokförda försäljning, plus obetalda fakturor och rimligtvis minus föregående års försäljning som betalades i år? (D.v.s. vad som blir min Utgående moms i B14A) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Ok.
Har talat med Skattverket idag, det gällde dock omvänd skattskyldighet och det blir ett nollsummespel i såväl Skattdeklaration som i momsdeklaration. Med hänvisning till momsbroschyren så framgår att man tar hänsyn till de obetalda fakturorna (se nedan). Detta får mig att komma till slutsatsen att Momsfodran (i Skattedeklarationen) ska vara lika med moms att betala eller få tillbaks (i Momsdeklarationen). "Bokslutsmetod = Momsen redovisas i den period du betalar eller får betalt, dock senast vid bokslutet" (Momsbroschyren) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker du skall skaffa dig en duktig redovisningskonsult som kan hjälpa dig att svara på frågor som denna.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Byt till fakturametoden så slipper du fundera. Vid bokslutet ska alla fakturor redovisas som fakturametoden i alla fall, så det är meningslöst att använda kontantmetoden.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|