FAQ |
Kalender |
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har fram till nu bara jobbat B2B men har fått ett erbjudande om att leverera till privatpersoner. Så frågan är; Är det läge att plugga på konsumenttjänstlagen eller någon annan lag som är applicerbar på leverans av hemsida till privatperson?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, det är en hel del andra förutsättningar när du levererar tjänster till privatpersoner. I princip så hr konsumenten fler rättigheter som kund än du är van vid från B2B-affärer.
Bland annat så måste alla priser anges INKLUSIVE moms i alla diskussioner, dessutom har kunden ångerrätt, distansavtalslagen, konsumentköplagen m.m. Jätteviktigt att ha skriftliga avtal, med TYDLIGA specifikationer.... Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-26 klockan 13:31 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack Conny!
Är det någon skillnad om det är en registrerad förening, med organisationsnummer? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ja då är föreningen den fysiska personen och vanliga avtal gäller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Oavsett vilken kund du jobbar med så ska man aldrig försök lägga på en massa "avgifter" utöver produktens pris. I synnerhet inte med privatpersoner eller föreningar som oftast är ovana med att göra affärer. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-26 klockan 16:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Har man verkligen ångerrätt på en tjänst?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
En förening kan ansöka om orgnr hos skatteverket, det kostar gratis, för att underlätta när man gör affärer och vid myndighetskontakter, med orgnr är inget krav för att en förening ska vara en juridisk person med begränsat ansvar för medlemmar och styrelse. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tycker du ska höra med Conny om du inte behöver uppdatera din AFFÄRSPLAN innan du säljer direkt till privatpersoner.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|