FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hallå på er!
Jag arbetar mycket hemma och arbetar väldigt mycket sittande. Detta är ju inget bra för hälsan och funderar därför på att köpa ett ståskrivbord samt en bra ergonomisk kontorsstol för att avlasta kroppen när jag väl sitter. Men efter vad jag läst verkar man inte ha rätt att göra avdrag för detta eftersom kontoret är i mitt hem. Min fråga är helt enkelt: Finns det något som helst utrymme för att köpa kontorsmöbler till hemkontoret? Har enskild firma om företagsformen är av betydelse.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hittade denna informationen när jag sökte på Google:
http://www.skatteverket.se/rattsinfo...orsm%C3%B6bler |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte blir tillämpligt enbart på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del därav som omfattas av avdragsförbudet."
Tack har läst den nu och som vanligt kan man välja att tolka det som man vill. Som jag ser det, nej jag måste inte ha ett ståskrivbord eller en specialanpassad kontorsstol för att bedriva min verksamhet just nu, men i längden är risken stor att jag får diverse (permanenta)skador som gör att jag inte kan bedriva min verksamhet. Är ju inte bara datorutrustningen som behöver anpassas efter behov... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan inrätta en arbetsplats hemma och köpa kontorsmöblerna på firman. Se bara till att arbetsplatsen inte kan förväxlas med gaminghörna.
![]() Det värsta som kan hända är att Skatteverket gnäller och då överklagar man. I de flesta fall, om man har köpt vettiga prylar, så får man igenom överklagan. I sämsta fall får man skatta för pengarna eller helt enkelt skruva ned prylarna och ställa dem på kontoret. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag har själv köpt både skrivbord, kontorsstol, bokhyllor förvaringsskåp, datorer, bredband, skrivare m.m. som passar till mitt hemmakontor, det är inget fuffens med det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Aha låter ju bra, då kör jag på den linjen!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|