FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Godmorgon kära WNare.
Har ett scenario här som jag har lite funderingar kring, hur jag på bästa sätt löser. Kunden i fråga, betalar en fast avgift för ett månadsabonnemang till företaget. Via företagets tjänst, så tjänar kunden pengar på att sälja videomaterial på nätet. (Observera att företaget tar in pengarna som en intäkt, men kunden skall ha 50%). Betalning från kunden sida samt utbetalning av företaget skall ske efter kalendermånadens slut. För att göra det så lämpligt som möjligt för både kunden och företaget, hur bör detta göras bäst. Låt oss säga, kund tjänar 10 000 kr via företaget. Kund skall betala 1000kr för att nyttjat företagets tjänst. Skall kund då fakturera företaget på 9000kr, eller kan företaget betala ut pengar till kund, utan att kund fakturerar? Måste företaget fakturera sin månadskostnad och kunden fakturera sin hela inkomst? Hur löses detta enklast? Hoppas ni förstår vad jag menar! Ha det gött. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle försöka reda ut begreppen lite.
Jag tolkar det som att företag A har en typ av franchise-koncept (eller Återförsäljar-koncept) som franchisetagaren (Företag B) betala dels en fast månadskostnad för, dels en typ av provision. Dels har ni väl minst ett tredje (Företag C) som är den egentliga kunden som köper videomaterialet för eget bruk och intäkterna från företag C delas upp mellan Företag A och B? Men jag förstår inte riktigt vad du menar med att Företag B ska ha dels 50%, dels 10%. Kan du reda ut begreppen lite utförligare så jag fattar hur du tänkt upplägget? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för svaret. Otydligt från mig...
Företag A säljer en tjänst till företag B. Företag B skall för detta betala en kostnad för ett månadsabonnemang. Företag C som du beskriver det som existerar inte i detta fall, utan de som köper materialet är privatpersoner. Privatpersonerna betalar avgiften till Företag A, men då företag B producerar materialet, skall de få en del av intäkten. Hoppas jag är lite mer tydlig i och med detta... Tack för att du hjälper till. Guld värd som vanligt Conny! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Hmm...?
Om jag försöker bena ut det hela;... Företag A har en tjänst AT1. Företag B har en produkt BP1. Företag A levererar en abbonemangstjänst AT1 till Företag B. Företag B levererar en produkt BP1 till Företag A. Kunden som är privatperson C köper produkten BP1 av företag A. ************************ Om jag fattat konceptet rätt så kommer kunden C betala 10 000 kr till företag A för produkten BP1. Sen var det lite oklart om företag B skulle fakturera företag A 90% dvs 9000 kr, eller 50% dvs 5000 kr. Detta är fortfarande oklart för mig. Frågan är vilket av företagen A eller B som bekostar marknadsföringen av produkten BP1? Som jag tolkar upplägget så är det företag A som marknadsför och säljer produkten. Jag tolkar det som att företag A är ett säljbolag, och företag B är ett produktutvecklingsbolag. Uppläget liknar i viss mån ett franchisekoncept. Men det beror på vad det är för tjänst som A säljer till B, den ser jag som en lite udda fågel i sammanhanget, beror ju på vad det är för tjänst. Om Företag A har ett starkt varumärke som B kan dra nytta av så att det drar försäljningen kraftigt så är tjänsten som A tillhandahåller begriplig. Men du får gärna förklara mer utförligt. Jag har inte riktigt grepp om detaljerna ännu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Jag kan lägga upp ett annat scenario på det hela då jag är med i samma företag.
Företag A säljer en tjänst som har en abonnemangskostnad månadsvis. Tjänsten innebär att företag B kan tjäna pengar på det hela genom att sälja biljetter till evenemang på företag A's website. Företag B väljer att utnyttja tjänsten. Privatpersoner köper i sin tur biljetterna till Företag B's evenemang som återfinns på Företag A's website. Pengarna som kommer in från försäljningen går in på Företag A's konto. Företag B ska sedan i sin tur ha en del av försäljningen, men den kan alltså vara olika beroende på hur många biljetter de sålt under en månad. Hur betalar företag A enklast ut pengarna till Företag B? Ett alternativ är att företag A helt enkelt berättar för företag B hur mycket de ska fakturera dem för, men det känns som ett omständigt sätt, speciellt om företag A har över 100 kunder som nyttjar tjänsten. Gjorde jag det hela klarare eller blir det än mer rörigt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad ni rör till det med A och B och allt vad det heter.
Enklast är att A fakturerar B på den fasta månadsavgiften och B får se statistik över försäljningen och sen begära utbetalning genom att fakturera A den summa som visas i statistiken. B kan då välja att fakturera varje månad eller varannan beroende på om det sålts mycket eller ej. Det är även lättare att redovisas om det hålls isär. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis så sköts det idag! Vår tanke var dock ifall man inte behövde göra på detta viset, utan ifall utbetalningar till B går att göra månadsvis ändå, utan att fakturering krävs från B.
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Nu när jag fått mer info vad det rör sig om så är det absolut enklaste att man kör med fakturering åt båda hållen som beskrivits ovan. Det är enkelt för A att redovisa hur stor försäljningen är varje dag/vecka/månad och sen fakturerar B till A.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|