FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
De försökte lura tusentals personer att betala falska räkningar.
Enligt åklagaren gav brotten rejäl utdelning – 4 miljoner kronor på ett år. Nu åtalas 23 personer vid Malmö tingsrätt i den enorma bluffhärvan. Läs mer: http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17631683.ab |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan inte kalla det rejäl utdelning, slår man ut det på 23 pers blir det fika pengar bara.
Sedan var det säkert inte fördelat lika, får dom fängelse är det dålig affär för dom. Nackdelen är säker att en så stor rättegång kommer kosta dubbla kostnaden i skattepengar minst beroende hur mycket överklagade det blir. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Japp, men det är ändå värt det. Jag lägger gärna 40 miljoner på att sätta dit några skurkar som stulit 4. Det är inte så mycket en fråga om pengar, utan mer om att skapa ett samhälle där folk kan/vågar lita på varandra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Straffskala är rätt låg tanke ofta på summorna, så i princip är bedrägeri bättre betald än vanligt jobb även man råka åka dit. Normalt utreds knappt bedrägeri utan läggs på hög bara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
@ patrikweb, Ett rättsystem handlar inte alltid om vinst eller förlust utan om rätt och fel, det spelar ingen soll hur stor utdelning eller kostnaden är, det viktiga är att det finns ett fungerande rättsystem som kan och vill sätta ditt de som gör fel för sig.
Hade systemet struntat i det bara för att bluffen/utdelningen per person inte var så stor så hade vi sett på många fler som vill livnära sig på liknnande yrken och kostnaderna hade då blivit enorma. Rätt ska vara rätt. Mina egna åsikter ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Grovt bedrägeri är ju max 6 år, även om man får max straff lär det inte bli mer än 4 år totalt. Boskapsklass inkomst 200k netto runt, så i princip om man kommer över 800k per person så är bedrägeri bättre än ha vanligt jobb för vanliga boskapsklass. Och ser man riskprognos hur bra polis utreder och normalstraff så är det väldigt bra timlön för boskapsklass. Stora problemet är ju att det varit riskfritt att begå bedrägeri i Sverige, då väldigt liten del faktiskt utreds. Så nu är det inte riktigt ekonomsikt rensa upp efteråt när det låtit det gå så långt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
Ett brott som skadar stor del av befolkning kan vara prioriterad men bedrägeri som kanske 5-10% skulle vara så korkade och gå på är inte värd andra ska betala för deras dumhet. Rent allmänt när det gäller brott så handlar det inte bara om straffskala utan risk. Du kan ha dödsstraff men spelar ingen roll om det är 1% att åka dit på det. Sedan vissa brott är det inte ekonomsikt dra genom rättssystemet, billigare köra förebyggande arbete. Som bedrägeri bör ansvar ligga på personen att inte vara helt jävla blåst när det gäller låg nivå. Jag har ingen tillit i Sverige, men här i Malta kan jag lämna hushållerska hemma och skulle kunna lägga flera 100 tusen skräpandes på bordet och dom ligger kvar. I Sverige hade jag inte ens vågat släppa in någon städa själv utan vara rädd bli av med 1 kronor :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi fokuserar alldeles för mycket på genusetik och att vara världspolis när vi själva har rätt dålig moral och etik här i Sverige.
Det är ju ett faktum att VISSA har svårt att hålla reda på vad som är mitt och ditt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|