Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jätteåtal i bluffakturehärva

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-10, 13:59 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar

Reg.datum: Jan 2005
Standard Jätteåtal i bluffakturehärva

De försökte lura tusentals personer att betala falska räkningar.
Enligt åklagaren gav brotten rejäl utdelning – 4 miljoner kronor på ett år.
Nu åtalas 23 personer vid Malmö tingsrätt i den enorma bluffhärvan.

Läs mer: http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17631683.ab
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-10, 19:13 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Kan inte kalla det rejäl utdelning, slår man ut det på 23 pers blir det fika pengar bara.

Sedan var det säkert inte fördelat lika, får dom fängelse är det dålig affär för dom. Nackdelen är säker att en så stor rättegång kommer kosta dubbla kostnaden i skattepengar minst beroende hur mycket överklagade det blir.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-11, 01:43 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Nackdelen är säker att en så stor rättegång kommer kosta dubbla kostnaden i skattepengar minst beroende hur mycket överklagade det blir.
Japp, men det är ändå värt det. Jag lägger gärna 40 miljoner på att sätta dit några skurkar som stulit 4. Det är inte så mycket en fråga om pengar, utan mer om att skapa ett samhälle där folk kan/vågar lita på varandra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-11, 07:55 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Japp, men det är ändå värt det. Jag lägger gärna 40 miljoner på att sätta dit några skurkar som stulit 4. Det är inte så mycket en fråga om pengar, utan mer om att skapa ett samhälle där folk kan/vågar lita på varandra.
Håller med dig helt, som vanligt Man får ju räkna in den förebyggande effekten också om man måste räkna på kostnaderna.
Oläst 2013-10-11, 08:30 #5

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Håller med dig helt, som vanligt Man får ju räkna in den förebyggande effekten också om man måste räkna på kostnaderna.
I detta fallet tror jag inte så mycket på förebyggande effekten, troligtvis kommer dom inte få något straff prata om.

Straffskala är rätt låg tanke ofta på summorna, så i princip är bedrägeri bättre betald än vanligt jobb även man råka åka dit. Normalt utreds knappt bedrägeri utan läggs på hög bara.
Oläst 2013-10-11, 08:40 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
I detta fallet tror jag inte så mycket på förebyggande effekten, troligtvis kommer dom inte få något straff prata om.

Straffskala är rätt låg tanke ofta på summorna, så i princip är bedrägeri bättre betald än vanligt jobb även man råka åka dit. Normalt utreds knappt bedrägeri utan läggs på hög bara.
Men du sa ju precis att det inte lönade sig för dem i just detta fallet? Om ingen åker dit och straffas så blir det naturligtvis fler som begår brott.
Oläst 2013-10-11, 09:32 #7
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2012
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar

Reg.datum: Jun 2012
@ patrikweb, Ett rättsystem handlar inte alltid om vinst eller förlust utan om rätt och fel, det spelar ingen soll hur stor utdelning eller kostnaden är, det viktiga är att det finns ett fungerande rättsystem som kan och vill sätta ditt de som gör fel för sig.

Hade systemet struntat i det bara för att bluffen/utdelningen per person inte var så stor så hade vi sett på många fler som vill livnära sig på liknnande yrken och kostnaderna hade då blivit enorma.

Rätt ska vara rätt.

Mina egna åsikter
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-11, 10:00 #8

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Men du sa ju precis att det inte lönade sig för dem i just detta fallet? Om ingen åker dit och straffas så blir det naturligtvis fler som begår brott.
Beror på straffet, får dom max 1 års fängelse så har det varit kanske okej.

Grovt bedrägeri är ju max 6 år, även om man får max straff lär det inte bli mer än 4 år totalt.

Boskapsklass inkomst 200k netto runt, så i princip om man kommer över 800k per person så är bedrägeri bättre än ha vanligt jobb för vanliga boskapsklass.

Och ser man riskprognos hur bra polis utreder och normalstraff så är det väldigt bra timlön för boskapsklass.

Stora problemet är ju att det varit riskfritt att begå bedrägeri i Sverige, då väldigt liten del faktiskt utreds. Så nu är det inte riktigt ekonomsikt rensa upp efteråt när det låtit det gå så långt.
Oläst 2013-10-11, 11:23 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Jag skulle inte vilja betala för det alla fall, ser man till bedrägeri så är bedrägeri så dåligt utförda att personen är så pass korkad och personen borde ta kostnaden själv.

Ett brott som skadar stor del av befolkning kan vara prioriterad men bedrägeri som kanske 5-10% skulle vara så korkade och gå på är inte värd andra ska betala för deras dumhet.

Rent allmänt när det gäller brott så handlar det inte bara om straffskala utan risk. Du kan ha dödsstraff men spelar ingen roll om det är 1% att åka dit på det.

Sedan vissa brott är det inte ekonomsikt dra genom rättssystemet, billigare köra förebyggande arbete. Som bedrägeri bör ansvar ligga på personen att inte vara helt jävla blåst när det gäller låg nivå.

Jag har ingen tillit i Sverige, men här i Malta kan jag lämna hushållerska hemma och skulle kunna lägga flera 100 tusen skräpandes på bordet och dom ligger kvar.

I Sverige hade jag inte ens vågat släppa in någon städa själv utan vara rädd bli av med 1 kronor :P
Oläst 2013-10-12, 00:24 #10
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vi fokuserar alldeles för mycket på genusetik och att vara världspolis när vi själva har rätt dålig moral och etik här i Sverige.

Det är ju ett faktum att VISSA har svårt att hålla reda på vad som är mitt och ditt.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017