Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Automatiskt ägarbyte för domäner?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-11-30, 11:33 #1
www www är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2011
Mycket flitig postare

Standard Automatiskt ägarbyte för domäner?

Finns det ingen som kan bygga ihop en snygg modul för automatisk domäntransfer? Borde gå att integrera e-legitimation för identifiering och godkännande? Detta borde inte vara så svårt för webbhotellen att sedan integrera som alternativ till den vanliga domänöverlåtelseprocessen!?

Jag skulle absolut kunna betala en 20-40:- varje gång för att använda det "snabba" automatiserade systemet istället för det gamla sega.

Visst kan 7 dagar (som det max får ta enligt .se) kännas okej, men det är sällan det tar 7 dagar eller mindre. Jag är ingen kodexpert men det känns inte som ett allt för övergripande projekt. Kan förstå att det kostar pengar men om den kostnaden läggs på slutkund så behöver inte webbhotellen stå med kostnaden.

Vad tycker ni andra, skulle ni kunna betala för överlåtelsen om det blev gjord "instantly"?
www är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-30, 11:56 #2
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Mycket flitig postare

Så som avtalen är utformade idag krävs en fysiskt underskriven blankett av den som överlåter domänen, många registrarer tar det även ett steg längre och kräver även att mottagande registrant ska signera. Tror däremot att .SE tittar på alternativ.

Varför skulle en överlåtelse ta 7 dagar eller mer? Vettiga registrarer genomför överlåtelsen inom några timmar under arbetstid.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-30, 12:01 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Men fysiska underskrifter ersätts alltmer av digitala så det är ju den normala vägen att gå. Vi får väl se hur det blir framöver. Tycker hur som helst inte att de borde vara så svårt.

Vet iof inte hur många överlåtelser det görs dagligen och om mängden isf skulle göra det värt att automatisera processen.

De 3 registrarer jag oftast använder mig brukar ofta ta mer än 7 dagar på sig om man inte blir arg och ligger på. Alla dessa 3 kräver underskrift av båda parter.

Tycker bara att själva förfarandet känns ur tiden.
Oläst 2013-11-30, 12:20 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Automatisera? Det krävs ju fortf. en autentisering från bägge parter i de fall registraren kräver att den nya registranten ska godkänna registrar-/registrantavtal m.m.

Om jag inte minns fel så har jag för mig att .SE vid Internetdagarna sa att det sker runt 15.000 överlåtelser i månaden. (Låter lite extremt nu när jag tänker efter så kan vart 1.500) Kanske kan InternetSweden ge en korrekt siffra.

Visst, e-legitimering är garanterat säkrare och snabbare än en underskriven blankett. Det finns dock anledningar till varför man vill ha vissa avtal i orginalform för arkivering, m.m. Vid överlåtelser av premiumdomäner eller domäner som aktivt används har registrarerna ytterligare steg i autentiseringsprocessen.

Ja vissa registrarer segar, men det är väl bara skicka in blanketten, ringa in 5 timmar senare och vägra lägga på förens den är genomförd.

Senast redigerad av kippex den 2013-11-30 klockan 12:24
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-11-30, 12:24 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Med automatisera menade jag att båda parter digitalt kan skriva under och därmed godkänna villkoren.

Är det 1500 så kanske det känns ovärt men är det 15000 så skulle detta innebära en stor lättnad vad gäller arbetsbördan för webbhotellen och registranterna.

Ville bara lyfta frågan för att få fler åsikter, det är lätt att gå och irritera sig på något man kan se en bättre lösning för.
Oläst 2013-11-30, 12:48 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Använd Loopia, där tar det inte sju dagar. Tycker inte heller det är något problem, i vilket läge kan man inte vänta någon dag? Det enda arbete man själv måste stå för är ju att skriva under en blankett och skicka in vilket går på högst någon minut?
Oläst 2013-11-30, 12:58 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Nja, så enkelt är det inte. Hos det webbhotellet jag oftast använder mig av går överlåtelseprocessen till såhär:

Kontakta köparen för att få dennes kundnummer hos webbhotellet. Kontaktuppgifter behövs oxå. Sedan ska alla uppgifter matas in, därefter får man en blankett vilken man måste maila till den nye registranten. Denne måste då skriva ut, skriva under, scanna in och maila tillbaka blanketten.

Sedan måste blanketten skrivas ut, scannas in och laddas upp av den avlämnande parten.

Efter detta är gjort börjar väntetiden, man bör som avlämnade part hålla koll på hur lång tid processen tar för att man skall kunna se till att mottagande part till slut får sin domän.

Jag är en vän av snabba affärer och jag följer gärna processen från start till mål så att jag sen kan släppa affären och ägna mig åt annat
Oläst 2013-12-06, 12:07 #8
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
Vi hade gärna automatiserat detta men idagsläget är det bara privatpersoner som har eleg och om domänen ägs av ett företag så blir det svårt att göra detta på ett rättsäkert vis. Samma problem gäller för utländska ägare. Sålänge det inte går att få en uniformt system för alla typer av ägare så avvaktar iaf vi.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-06, 15:40 #9
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
vi som registrarer hade såklart också sett en smidigare process för detta, det tar minst lika mycket jobb för oss.. om inte mer.

funderat på e-leg, men det är dyrt. och tveksamt om det håller rent juridiskt.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-07, 01:22 #10
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Om jag inte minns fel så har jag för mig att .SE vid Internetdagarna sa att det sker runt 15.000 överlåtelser i månaden. (Låter lite extremt nu när jag tänker efter så kan vart 1.500) Kanske kan InternetSweden ge en korrekt siffra.
Det var 1 500 du tänker på, men jag tror att den kom med för att visa en jämförelsesiffra för att månaderna varierat en del.

Sett till 12 löpmånader bakåt så är korrekt siffra totalt 24 523 dvs 2 043 per månad eller ca 68 per dag (att jämföra med ca 192 registrarbyten per dag).
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017