FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Det är så att jag för 4 år sedan fick böter för fortkörning på 4000 kr. Polisen mätte upp min hastighet med hjälp av "Mätmetoden". Nu efter 4 år hittar jag uppspelning av min och polisens konversation... och märker hur fel polisen gör. 1. Han förhandlar för att få en boten påskrivet. 2. Han hotar med att rapportera in högre hastighet om jag nekar. 3. Han mäter på ett felaktigt sätt (inte enligt polisförordningen). 4. Dessutom räknar han ut fel matematiskt. 5. Han drar av en säkerhetsmarginal på 10 km fast från fel hastighet. min fråga är nu, om jag kan överklaga 4 år senare och med påskrivet bot? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du ska ALLTID NEKA TILL BROTT i såna situationer så får Polisen ta det via domstolen. Du ska ALDRIG skriva på en bot för då har du erkänt skriftligt!
Om du nekar till brott så måste de skicka en delgivning, då kan du hålla dig undan och inte svara på de delgivningar som skickas ut. Efter 2 år så preskriberas "brottet" och de lägger ner fallet i vilket fall. Överklaga kan du prova med men ta hjälp av en advokat som vet vad de håller på med. När är brottet preskiberat så tror jag inte du kan överklaga över huvud taget. Men en dom som vunnit laga kraft är svår att få rätsida på. I och med att du inte överklagade i tid så får du leva med att du är en "brottsling" i 10 år innan det gallras ur belastningsregistret. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-08-11 klockan 00:44 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Sedan när registeras fortkörning i belastningsregistret?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Penningböter (även fortkörningsböter) registreras i belastningsregistret. Dock endast 5 år.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Banned
|
Enligt lagen 1998:620 som trädde i kraft 2000-01-01 så är det 5 år om brottet enbart lett till penningböter. Dock 10 år om det finns följdbrott.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tycker ändå du borde göra en sak av det mtp metoderna som polismannen i fråga har använt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|