FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag undrade ifall skatteverket/lagen säger om detta? säg att jag startar ett företag i Indien som säljer tjänster/produkter, all omsättning sätt in i bankkonto där, jag skattar där, och för över pengarna till mitt konto (mitt privata konto) här i Sverige? Är detta tillåtet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Något förenklat:
Om du bor i Sverige så kan du glömma avancerad skatteplanering. Bor du i Indien så visst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Citat:
Vem som äger bolaget saknar betydelse i sammanhanget. Det är inga problem att få aktieutdelning från ett bolag i Indien, men du måste skatta för kapitalinkomsten i Sverige. Hur den indiska lagen fungerar vet jag inte, vet inte om Sverige har dubbelbeskattningsavtal med Indien. ref: http://www.skatteverket.se/foretagor...c80004949.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Om du vill göra som du beskriver får du flytta till Indien. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Indien ligger utanför EU, Sverige har inte rätt att beskatta Indisk bolag hur mycket dom tycker det är fast driftställe i Sverige. Dom har ingen juridisk makt till det.
Bara kolla på stora bolag som Google, dom har kontor i Sverige men beskattas inte för det utan bara för inkomst som faktureras direkt från Svenska bolaget. Vilket typ är lite fika pengar för dom. Så nej bolaget som juridisk person är väldigt skyddat, dock problemet är din privata inkomstskatt. Så bor du i Sverige så tjänar du inte så mycket på det, så länge du inte sparar 100 mille utomlands i bolaget sedan flyttar utomlands några år i framtiden och då plockar du dom skattefritt. SKV vet själva att dom inte har några juridisk makt kräva utländsk bolag på vinst hur mycket dom själva vill kalla det fast driftställe. Orsak till varför CFC reglerna kom till som beskattar dig som ägare fullt ut istället. Men det går komma runt genom trust eller ha bolag som äger CFC bolag som inte är ett CFC bolag etc om man gör struktur korrekt. Men bästa lösningen är flytta från skitlandet sverige |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Annars kan jag rekommendera att faktiskt bo i Indien!
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|