Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Angivet pris på webshop, 0kr?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-06, 06:30 #1
zebras avatar
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
zebras avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
Standard Angivet pris på webshop, 0kr?

Hej, tidigare i natt så hittade jag en bugg på en hemsida som säljer kläder. På många utav artiklarna så var priset 0kr så jag beställde ett gäng. Jag betalade 50kr i frakt och en orderbekräftelse skickades till min mail. Även där stod det 0kr för plaggen.

Nu till min fråga, om företaget listat artiklarna för 0kr, kan jag "måsta" betala fullpris för dem då?

Låt säga att jag spelar dum och säger att jag trodde att dem hade utförsäljning och att jag endast skulle betala frakten för plaggen.

Det är inte vilken webshop som helst utan en hemsida för riktiga märkeskläder, kan jämföras med nike.com, ralphlauren.com etc.

Det jag vill diskutera i denna tråd är vad ni tror kommer att hända, är dem skyldig att leverera plaggen till detta pris etc.

Ha en fortsatt trevlig morgon.

Mvh Zebra.
zebra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-06, 07:01 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
I deras villkor står det garanterat något om reservation för "tryckfel" och tekniska fel. Självklart kommer du inte få kläderna för 0kr...
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-06, 07:23 #3
zebras avatar
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
zebras avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
I deras villkor står det garanterat något om reservation för "tryckfel" och tekniska fel. Självklart kommer du inte få kläderna för 0kr...
Är du säker på detta?
Med tanke på Prisinformationslagen så borde man som konsument ha rätt till det felskrivna priset.

http://www.konsumentverket.se/Lagar-...rmationslagen/
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-..._sfs-2004-347/

Citat:
10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges särskilt.

Prisinformationen skall lämnas skriftligen, om konsumenten inte kan få informationen på något annat likvärdigt sätt.

Prisinformationen skall lämnas på sådant sätt att det framgår klart för konsumenten vilken produkt informationen avser.

Senast redigerad av zebra den 2013-08-06 klockan 07:29
zebra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-06, 08:09 #4
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
http://knyt.se/groups/allmanna-konsu...ater-dig-kopa/
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-06, 08:09 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Du kommer inte att krävas på pengar men de har ingen skyldighet att leverera kläderna.

Om du ändå drar upp lagar så har också du som konsument ett ansvar att inse när det är uppenbart att prislappen är felaktig. Och nej, du har aldrig "rätt" till ett pris eftersom de alltid kan neka att sälja till det priset. Prislagen är till för att skydda mot att företag tar mer betalt än vad de skyltar med men i det här fallet så har du faktiskt själv insett att något inte är som det ska med priset så du kan glömma det där med "rätt".

Senast redigerad av Westman den 2013-08-06 klockan 08:12
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-06, 09:14 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej zebra,

Lova att uppdatera oss om fortsättningen. ;-)
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-06, 16:01 #7
zebras avatar
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
zebra zebra är inte uppkopplad
Medlem
zebras avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 186
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej zebra,

Lova att uppdatera oss om fortsättningen. ;-)

Självklart, har fått ett mail nu där det står att kläderna har skickats.
Måste vara för bra för att vara sant. Hehe.

Skulle det vara så att jag får kläderna så ska jag genast skicka ett mail för att rapportera buggen och hoppas på att jag får behålla mina plagg!
zebra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-06, 17:06 #8
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Denna debatt har varit uppe i media väldigt många gånger. Var väl komplett.se som sålde hårddiskar för 1kr också?
Oavsett, om priset är uppenbart felaktigt så kommer du aldrig vinna en sådan tvist. Rapporterar du det till butiken så ska det extremt mycket goodwill till från butiken för att de ska låta dig behålla produkten. Du har ju uppenbarligen vetat om att du lurat dem när du beställde.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-07, 07:20 #9
Tob Tob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 8
Tob Tob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 8
När man ändå pratar om felaktigt prissatta produkter så är min uppfattning om att så länge butiken skickat produkterna så gäller priset som är betalat - de kan inte kräva tillbaka produkterna eller be om mer pengar.

Detta baserar jag på följande ärende, som förvisso handlar om produkter som kostade mer än 0 kronor totalt.

http://www.sweclockers.com/forum/13-...t-kop-hos-dem/
Tob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-07, 07:55 #10
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Citat:
Ursprungligen postat av Tob Visa inlägg
När man ändå pratar om felaktigt prissatta produkter så är min uppfattning om att så länge butiken skickat produkterna så gäller priset som är betalat - de kan inte kräva tillbaka produkterna eller be om mer pengar.

Detta baserar jag på följande ärende, som förvisso handlar om produkter som kostade mer än 0 kronor totalt.

http://www.sweclockers.com/forum/13-...t-kop-hos-dem/
ClickOk verkar vara några rejäla tomtar som försökte ljuga sig genom rättegången och förlorade. Jag hittar inte något om att de förlorade just för att leverans redan skett.

Jag hittar inte heller något i avtalslagen (där $32 handlar om avtals ogiltighet när avtalet varit felaktigt och den som fått avtalet "insåg eller bort inse misstaget") om att leverans påverkar.

Har jag missat något i diskussionen om ClickOk får du gärna upplysa mig om det.

Sen blir det förstås mycket svårare att bryta avtalet om leverans redan skett och kunden inte frivilligt skickar tillbaka varorna. Då kan det bli en utdragen rättsprocess och dålig PR så om det inte gällde större summor (>10 000 kr) skulle jag bli förvånad om ett företag gick vidare.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017