FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan,
Jag jobbar som projektledare och är i slutskedet av att lansera en ny hemsida för mitt företag. Siten är hyfsat komplex med kopplingar till olika backendsystem osv. Just nu sitter jag och försöker skapa ett testprotokoll att gå igenom innan vi lanserar sidan. Det är enkelt att få ner "hårda" värden, vi har en tydlig backlogg som skall vara löst och även kravspecen är enkel att översätta till tester. Men vi har även en del mjuka värden, till exempel "sidan skall kännas snabb", "Man skall lätt hitta kontaktuppgifter till vår support" osv... Jag har spaltat upp ett 5-10 sådan här frågor, men det känns ganska tunt och jag skulle vilja ha mer feedback, jag vet dock inte hur och vad som är vettigt att testa när det kommer till "mjuka" värden på en hemsida. Förstår också att min frågeställning är hyfsat luddig, men alla tips och tankar mottages tacksamt! ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det beror på vilka som ska använda din sida. Är det anställda eller pot. kunder?
Ska det vara tydliga call to action? Ska de kunna hitta informationen lätt/snabbt? Ska de själva kunna ändra el. få ett nytt lösenord om de glömt. Eller ska de kontakta er? Är sidan mobilanpassad, hur ser den ut för de olika besökarna? Vilken känsla inger sajten? Vad säger hemsidan om företaget? Är det lekfullt, seriöst, dyrt, billigt osv Hur skiljer sig sidan från konkurrenter? Är den på olika språk? Det finns hur mycket som helst man kan ta med... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vem riktar sig sidan till och vad vill ni förmedla?
Ta ut en testgrupp på ca. 10 pers. (t.ex. vänner, bekanta, familj etc.) och ta fram olika scenarion som besvarar första frågan, dvs. vad ni vill förmedla i respektive scenario. Låt sedan användarna utföra dessa "uppdrag". Det finns sedan olika mer eller mindre avancerade verktyg för att spela in interaktionen som sedan kan kompletteras med ett frågeformulär. Håll det kort och ganska enkelt. Ni kommer få fram väldigt mycket bra feedback om ni utformar det rätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för era svar...
Att ta fram ett "uppdrag" är ingen dum idé alls! Den skall jag spåna vidare på. Siten är som sagt till för våra kunder och dom skall bland annat kunna administrera de tjänster hos oss samt beställa nya tjänster... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|