FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har märkt att alla mail som skickas från min server till hotmail hamnar bland skräpposten. Någon som har en aning vad det beror på och hur jag kan åtgärda problemet?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Mailet har för dåliga poäng och räknas som spam.
Se till att avsändaradressen har ett konto, att servern du skickar från har rätt till att skicka med den domän avsändaradressen du anger genom att sätta upp ett SPF-filter i DNS-inställningarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Cookie!
Med mail som skickas från server utgår jag i mitt svar från att du menar t.ex. mail som skickas från webbformulär. Det finns ett antal olika setups på att skicka mail. Men varför inte prova med "halveringsmetoden". Ta bort hälften av texten som bifogas och skicka den med ditt skript. Fungerar inte det ta bort hälften från det som återstår och håll på så tills du hittar om det är t.ex. öäå som ställer till det. Iso8859-1 kod som är sparat i tex. utf8 fil är också en sak du kan titta på. När du tittar på ett mails header vad skriver den då ut för felmeddelanden? Om det är två saker här på jorden som får mig som programmerare att gå oroligt till jobbet är i det ena fallet när jag vet att det skall fixas mail som skall fungera överallt. I det andra fallet är det när det skall sparas till pdf. Båda uppgifterna är sig inte alls speciellt svåra men just det att det ska lira med mailläsarklienter och pdf:er skall ha rätt marginaler. Usch och dubbel usch! Men lycka till, lösningen på ditt problem är prova och testa sedan gör du om det tills det fungerar och du vet orsaken. Tyvärr blir det inte bättre svar än så. Men håll oss informerade om hur det går för dig om det kanske redan har löst sig! Vänligen Cornelii Sandberg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kom även ihåg att om du har html mail så ska samma text finnas i plain samt att du måste encoda subject raden om du har åäö eller andra tecken. Jag har suttigt ett par månader för att trimma in mitt perl script för att fungera bra och jag hittar fortfarande saker som jag måste fixa. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|