FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
En kille började igår spamma vårt forum med hot om att sabotera för oss med "cyberattacker" som han skrev. När jag gick och la mig inatt så fungerade hemsidan. Idag kunde vi dock inte ansluta till databasen då han troligen fyllt den med skräp.
Efter att ha pratat med vårt webbhotell så fick vi höra att det var så illa att även andra kunder har blivit drabbade och hört av sig till dem. Vår huvudsida har Wordpress som CMS. Vi har till det ett forum som kör phpBB3. Det var i forumet han spammade, fortsatte han kanske med det efter att jag gått och lagt mig? (bannade såklart personen, men att bli medlem på nytt under en proxy är ju inte direkt svårt). Vart tror ni säkerhetsmissen sitter som gjort detta möjligt? Om vi stänger av möjligheten att kommentera ifall du inte har ett registrerat konto, och kräver godkännande innan du kan skriva i forumet, skulle det möjligtvis kunna reducera möjligheterna avsevärt för att någon skulle lyckas med liknande igen? Eftersom att en av sidorna är väldigt viktig för oss i form av att den ligger högt upp i Google är detta förödande för oss. Vi kommer inte få kontot aktiverat igen förrän vi löst problemen enligt webbhotellet. Vi säger inte emot givetvis, men är inte så värst kunniga än mindre förberedda på något som detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tillåt inte kommentarer utan inloggning och när någon ska lägga upp ett nytt konto så skicka ett SMS med en slumpad engångskod på minst 6 tecken som de måste bekräfta online (inom 2 timmar) innan kontot aktiveras. Då stoppar du nog 99% av spammarna. Om kontot inte bekräftas korrekt inom 2 timmar så raderas det.
Polisanmäl sabotören för sabotage och begär ett fett skadestånd! Senast redigerad av Conny Westh den 2013-06-02 klockan 14:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Använd Akismet, se till att ha senaste versionen av WP och alla plugins. Ta bort eventuella plugins som kan vara säkerhetshål. Har han "troligen" fyllt databasen med skräp? Det kan du väl kolla upp? Är det bara direkt via kommentarsfältet han spammat med eget registrerat konto så är det ju enkelt löst precis som du säger.
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Frågan är väl varför han gör det. Man gör ju inte bara såna här saker utan en anledning.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Akismet har vi sedan långt tillbaka. Ni som tycker att vi ska polisanmäla personen. Det hade vi absolut gjort om vi haft några konkreta uppgifter om VEM personen är. Det har vi dessvärre inte då han är helt anonym. Han är dock medlem på bland annat twitter så man kanske kan få ut uppgifter därifrån om polis blandas in, vem vet. Webbhotellet har iaf fått uppgifter från oss av vad vi vet. Senast redigerad av Dakota den 2013-06-02 klockan 15:58 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Självklart ska bara registrerade användare kunna posta i forumet. Att konton manuellt aktiveras av administratörer är en bra lösning.
Hur har ni det med lösenorden? Använder du samma lösenord i forumet som för administrationen av WP? Är lösenorden minst 15 tkn långa med gemener, versaler, symboler och siffror? Om inte så bör du definitivt ändra till detta. Se även till så era personliga konton inte har högre rättigheter än övriga användare och använd särskilda administratörskonton endast när ni behöver. För övrigt får jag berömma dig som står ut med alla dessa attacker som du skrivit om här det senaste halvåret. Skulle jag drivit något liknande privat skulle jag tröttnat för länge sen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Man kan inte skapa tusentals konton om de kräver aktivering, det är just det som är vitsen! Använder du ett sms så måste marodören i så fall först skaffa tusentals mobila kontantkort vilket kostar en massa pengar och det kommer aldrig ske. Du kan också begära att alla användare anger kompletta personuppgifter innan aktivering, då kommer du snabbt märka om en person anger fejkade uppgifter och då kan du radera kontot innan denne kunnat åstadkomma någon skada över huvud taget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Känns bara som att polisen inte tar sånt här på ett dugg allvar och att det knappast kommer leda någonvart. Men vi tänker i alla fall göra ett försök.. dock känns det som de kommer fatta noll om detta..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Antagligen är inte databasen fylld med skräp utan den är säkert överbelastad av andra orsaker. Oftast när jag har problem med webbhotellet så beror det på överbelastning av databasservern och man kan få maximal connection fel. Kanske har han gjort någon form av DDOS-attack mot databas servern? Det du kan göra för att undvika spamming i forumet av nya medlemmar är att införa att postningsgräns för nya medlemmar, som gör att de inte kan spamma. Det går att göra detta i phpBB3.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|