FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag driver ett AB (vid sidan av mitt vanliga yrke).
Jag är ensam styrelsemedlem och VD. Min fru är styrelsesuppleant (obligatoriskt att man har sådan) tillika mycket viktig kugge i maskineriet dvs sköter en del av sysslorna och är bollplank i alla beslut. Om vi vill åka på en konferens i t ex Italien som är fullt i linje med vad vi sysslar med inom vår rörelse, är det då även legitimt att min fru, som varande intressent och styrelsesuppleant till firman, kan åka på firmans bekostnad? Min fru äger inga aktier i firman. Alla aktier står på mig. Ingen av oss är anställd eller får ut några pengar från firman. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tyvärr kommer de inte godkänna det. Men du kan alltid ringa Skatteverket, det går snabbt och de är väldigt hjälpsamma. Man kan även vara anonym om man önskar det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Intressant fundering, skulle gärna få reda på det med så skriv gärna vad du kom fram till ifall du ringer skv.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej det är inte avdragsgillt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad är förutsättningen till att det skulle vara avdragsgillt, om det ens går?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ett bra första steg är att frun är anställd, annars är det väldigt svårt att påvisa att denna resa är relevant.
Alla kostnader som är nödvändiga för intäkternas förvärvande är annars avdragsgilla. Men om ingen har lön och om intäkterna är låga kommer det också väcka misstanke. 6 timmars program per dag ska även finnas dokumenterat för att avdragsgillhet ska gälla. Men i slutändan är det upp till SKV att avgöra och det finns en enkel tumregel som jag använder: Om du är osäker eller måste fråga - då är det inte avdragsgillt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Appropå tumregler så fick jag (på allvar) denna av Skatteverket:
"Om det är roligt är det inte avdragsgillt" : ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
ok, tack för era svar. Tack för alla tumregler också.
![]() Det rimliga är ändå att jag själv kan åka på denna resa då det ligger i linje med kommande expansionsplaner. Det är en tredagarskonferens. Att den sedan ligger på ett ställe som jag gärna stannar lite längre på för privata pengar när konferensen är slut lär vara OK vad jag förstått från SKV dvs resan och hotellet under dagarna som konferensen pågår tar firman. Om någon har goda skäl att anta att detta inte skulle vara above board så säg gärna ifrån. Tack. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|